torsdag 1 november 2012

Flytt och träning

Hedwig har fått ny stallplats och verkar anpassa sig bra som det ser ut så här långt. Roligt för mig också att få lite mer stallkompisar eftersom jag känt mig lite ensam då och då i förra stallet. Hedwig trivdes väldigt bra där och sköttes alltid om på bästa sätt men pga lite olika omständigheter bestämde jag mig för att byta stallplats.

Träningen idag funkade riktigt bra och vi jobbade med piruetter och diagonalslutor i både trav och galopp. Lite piaff och passage blev det också och hon börjar bli riktigt duktig på det nu. Det känns rätt skönt att jag nu har hela vintern på mig att stärka henne innan det åter blir dags att äntra tävlingsbanorna.

Tänkte på en sak idag. Min tränare säger att det inte är ovanligt att saker och ting blir sämre en period när man går in o ska förändra något i träningen. Vet att jag var dum nog att lägga ut en film  från en träning på ett offentligt hästforum när vi var inne i en sådan här fas för några år sedan och fick en del skit för det. En person som jag vid det här tillfället betraktade som en vän var på ganska snabbt och påpekade hur dåligt/felaktigt hästen gick. Nu fick jag ju skylla mig själv som lade ut filmen på offentligt forum förvisso men det värsta med den här personen var att jag sen på omvägar fick höra att hon såg till att ha koll på när jag laddade upp nya filmer för att sen skicka runt till gemensamma bekanta och fortsatte sin sågning av min ridning och min häst. Samt att hon beklagade sig över att vi inte utvecklades något trots att jag tränade två gånger i veckan. Personen ifråga själv rider väldigt dåligt med dålig balans och följsamhet och har aldrig lyckats utbilda någon häst så långt som jag har utbildat min häst hittills så jag antar att det handlar om någon slags avundsjuka.

Jag har inget direkt facit över hur snabbt en häst och ryttare bör utvecklas men Hedwig är min första häst som jag har utbildat själv och jag har aldrig haft någon läromästare innan heller att lära mig på. Hon är 10 år nu och går stadigt i msvB med bästa resultat på över 70%. Hon gör fina byten,skolor jag har även lärt henne att trampa nu och börjar även kunna plocka fram passage..snart en hel långsida. :-)

Kanske sticker det vissa i ögonen när man är ambitiös och vill något med sin ridning men för mig handlar det egentligen mest om att jag tycker att det är så otroligt roligt att träna min häst. Blir det sen framgångar på tävlingar så är det väldigt roligt men eftersom dressyrtävling är en bedömningssport och resultaten skiftar en hel del beroende på vem som dömer och vad just den domaren gillar är det inte mitt primära mål att plocka hem en massa rosetter.

Jag kanske inte behöver säga att detta är en person som jag har valt bort helt ur mitt liv numera. Finns så många andra roliga människor att umgås med att det inte finns någon anledning att ge plats för sådana missunnsamma, falska människor.


8 kommentarer:

  1. Vuxenmobbning kallar jag det för. Man tror inte att det finns sådana människor eftersom det inte är så vanligt att man har dem i sin umgängeskrets. Men du gör rätt. Bort bort, chop chop, off with her head.

    SvaraRadera
  2. Fast vad vill du med det här inlägget då? Jo, "ge igen" på den människan som du valt bort. Det är inte heller speciellt moget och genomtänkt.

    Var glad för din fina häst och fokusera på det i stället för att dra upp gammal skit.

    SvaraRadera
  3. Hmm..ja..jag hade faktiskt ingen aning om att den här fd sk vännen faktiskt hade hållt på så här bakom min rygg förrens helt nyligen så för mig blev det helt nytt skit, så självklart reagerade jag på det. Jag vet inte varför hon ville vara vän med mig samtidigt som hon skickade mina filmer till andra och skrev om hur dåligt hästen gick, hur dåligt jag satt och inverkade och hur dålig min tränare var. Har svårt att se syftet med det hela liksom. Vad är det man vill uppnå? Och att hålla på så där..sanningen kommer ju tyvärr oftast i fatt en förr eller senare och då kostar det kanske mer än det smakade.
    Men det spelar ingen roll längre...jag är glad för min häst och hoppas att vi har många år kvar tillsammans. Jag kommer forsätta filma träningar och tävlingar och några kommer jag säkert lägga här i bloggen. På dessa kommer jag säkert rida sämre vissa gånger och förhoppningsvis bättre vissa gånger. Jag kommer fortsätta att försöka utveckla min häst och mig själv så mycket det går. Om jag lyckas med det kommer bara framtiden utvisa.

    Vad den här personen kommer göra med resten av sitt liv bryr jag mig inte ett skit om

    SvaraRadera
  4. Ja jag kan intyga att det du skriver stämmer att personen samtidigt försökte på alla sätt bli vän med dej igen är bara helt otroligt. Jag tror det handlat om avundsjuka och missunsamhet. Det säger mycket om personen men har nog inte mycket med dej att göra så ignorera människan och eventuella allierade som skickas ut till försvar.

    SvaraRadera
  5. Jag har faktiskt lämnat det där bakom mig. Känns inte som något jag tänker lägga någon mer tid eller energi på. :-)

    SvaraRadera
  6. Hmm hur kunde personens vänner direkt veta att det handlade om personen ifråga? Kände dom igen beteendet? Jag kan inte någonstans läsa om vem det skulle handla om. Låter mer som någon känner sig jäkligt träffad.

    SvaraRadera
  7. Jag tror faktiskt inte att någon egentligen vet vem det här handlar om eftersom jag inte någonstans har skrivit något namn eller nick eller något sånt men det är inte osannolikt att personen ifråga själv direkt känner igen sina handlingar och eventuellt reagerar på det.

    SvaraRadera