lördag 1 december 2012

Kunde det vara så enkelt

Equiterapeuten som var ute konstaterade ju att Hedwig var väldigt stel och ganska öm i sin nacke. Hon har varit ganska svår att ställa och böja igenom innan hon har blivit ordenligt uppvärmd. Fick rådet av ETn att massera nacken på henne så det har jag gjort en stund efter att jag har ridit. Nu har jag funderat lite på det där, diskuterat med några vänner och testade därefter att massera in liniment, satte henne 20-30 minuter i skritten och red därefter.
Just nu rider jag mest på tränset och använder det raka bettet. Började med att ha på en gramantygel men hoppade av ganska snabbt och tog bort den. Den fyllde ingen funktion direkt utan det kändes mest som att den var i vägen. (Jag är verkligen kass på att rida med graman!)
Iallafall så var hon fantastiskt mjuk och fin både i nacken och i munnen. Knappt något spjärnande alls bara ett elastiskt sug framåt.
Kan det verkligen vara så enkelt? Idag hade jag inte tid att låta henne gå i skritten innan jag red men masserade in lite liniment en kvart innan jag red och det gör verkligen skillnad. Visserligen red jag inte något dressyrpass idag utan lät henne bara rulla på i ganska frisk galopp men hon kändes inte alls särkilt spjärning.

Imorgon ska jag åka upp till globen med en kompis och titta på küren. Därefter planerar vi lite shopping och där hoppas jag på att bla hitta ett nackskydd från Back on Track. Har en kompis som rekommenderade det. Hon använder det själv till sina hästar innan och under ridning och det gör tydligen stor skillnad på mjukhet i nacke och mun. Vore skönt att inte hålla på o kladda med liniment innan varje ridpass så förhoppningsvis kommer detta fungera lika bra. Planerar att hon ska få ha det på sig redan i skrittmaskinen innan jag rider och sen under ridpasset också.

Muggen har jag fått bukt på verkar det som. Behandlade henne genom att blanda idomin och hippotrim och smorde in karlederna ordentligt. I hagen går hon med equi chaps runt om på alla fyra nu för att skydda benen från väta och lera. Dessa får hon fortsätta ha på sig tills det har blivit ordentlig tjäle i backen. 

Ett nytt nöje som jag har annars är att sköta hennes torvbädd..hahaha..jag vet att det låter knäppt men jag har lagt ner en del jobb på den och nu är den perfekt och jag är så nöjd!  Ungefär en dm tjock och väl packad med ett lagom lager torr torv överst. Superlätt att hålla fräsch och fin. :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar