torsdag 10 november 2011

Tränset på igen och lite träning

Har under hösten återgått till att rida mest på träns igen vilket inte var så jättekul i början eftersom jag mest ridit på kandaret det senaste året bortsett från vid uteritter eller om jag hoppat lite. Men om det vanliga dressyrarbetet sker på träns och jag får henne loss och fin på det blir hon en dröm att rida på kandaret  som jag då har stor nytta av på tävling.
Jag la ju även bort spöet helt i början på hösten då jag insåg att hästen gick alldeles för mycket på det. Speciellt avslöjad blev man på tävling då Heddan direkt noterade att spöet försvann och nu behövde man inte jobba så hårt längre..

Jag tror att många är på tok för beroende av sina spön och är väldigt tacksam att min tränare sa till mig att nu får jag banne mig ta och lägga bort det där. Det tog lite tid och lite jobb men nu skulle det nästan kännas konstigt att rida med spö. Hedwig är nu fram för skänkeln på ett helt annat sätt och känns alltd pigg och energisk.

Tränade idag för första gången på två veckor. Det blev lite jobbiga gymnastikövningar som galoppfattningar ur bakdelsvändningar. Fortsatte sen men vanliga fattningar där hon inte fick dra sig lång utan verkligen sätta sig  i fattningen och galoppen blev väldigt fin och bärig. Som avslutning gjorde vi lite tempoväxlingar i trav. Hon var verkligen superfin på slutet. Helt loss och avspänd i kroppen och travade med väldigt mjuka och vinklade bakben. Även om hon rör sig genom hela kroppen när hon travar så här är det ändå enkelt att följa med i rörelsen eftersom hon blir så enormt mjuk. Kvaliteten på traven blir automatiskt bättre ju mer genomarbetad hon är i galopparbetet så tränaren vill att vi under vintern lägger mest fokus på att förbättra och utveckla galoppen. Traven får vi liksom på köpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar