fredag 4 november 2011

Knopptips

Eftersom Hedwig har begåvats med en man som mer påminner om en nordsvensk än ett ädelt halvblod (!)så var jag tvungen att lära mig göra knoppar på ett annat sätt än med gummisnoddar,

En god vän till mig visade hur jag syr knoppar som både är snygga och dessutom sitter perfekt hela dagen. Vid något tillfälle har jag även sytt dem dagen innan och de har varit fina på morgonen när jag har kommit. Väldigt skönt att slippa ställa sig och knoppa hästen om man ska i väg på en tidig start!

Snyggast resultat blir det om manen är tjock, ca 2 dm lång och helt jämn. Den ska absolut inte vara nytvättad eftersom den då blir halkig och svår att jobba med. Bästa är om man tvättar den 3-4 dagar innan och gör ett gäng flätor som hästen får gå med fram tills det är dags för den riktiga knoppningen.

Börja med att kamma igenom hela manen ordentligt och sedan blöt den med en svamp eller liknande. Eftersom jag fick en förfrågan idag om hur jag gör och då gjorde en bildserie på hur det går till tänkte jag lägga in bilderna här så ni får se hur jag gör. Bortse nu från att Heddan man är tämligen, skitig och spretig plus att jag inte blötte ner den..:-))
Kammad man
Dela manen i lika stora tofsar.
Fläta, fäst med en snodd längs ner och vik in änden innan sista varvet med snodden.
Stoppa in nålen mellan snoddraderna.
Dra igenom nålen under mankammen och vik flätan dubbel.
Sy fram och tillbaka några gånger.
Avsluta med att sy neråt sista gången och klipp sen av tråden. Man behöver inte fästa på något särkilt sätt.

Nu blev denna knopp aningen sned. Tanken är naturligtvis att man ska få två jämnstora bågar på båda sidor av knoppen så det är viktigt att man är noga med att flätan verkligen är centrerad. Dessa knoppar sitter verkligen som berget och jag behöver aldrig oroa mig för att de ska gå upp. När man sen kommer hem tar man lättast ur dem genom att lokalisera tråden och sedan klippa den med en liten, smal sax.

När jag syr använder jag alltid en grov stoppnål som jag har böjt till lite samt allra helst en vaxad tråd. Det fungerar även bra med en riktigt tjock tråd men vaxad tråd är att föredra. :-)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar