söndag 6 november 2011

Enkla övningar

Den här veckan har Heddan och jag förutom skogsturer roat oss nere på hoppbanan och galoppbanan. Någon vänlig människa har placerat ut bommar på olika linjer samt även några låga hinder. Vi har tränat på att galoppera över dessa bommar utan att ta ett jättesprång för långt ifrån (!) eller nästan snubbla och ramla över i trav...Det kan tyckas som en plättlätt grej attt göra men för Heddan och mig är det inte helt enkelt, först och främst pga att jag stör henne alldeles för mycket. Istället för att fokusera på att ha en bra rytm och bara rulla på har det oftast sett ut så här:
-Oj..ska du ta ett språng nu?
-Ok..då hoppar jag väl härifrån!
-Äh..det var inte så bra..
-Nä, du distraherade mig!
-Ok vi försöker igen...men va fan..du ska inte trava över!
-Du bromsade..OCH distraherade mig!
-Hmm..ok..ska försöka att sluta tänka så mycket..
-Bra..bara håll truten o följ med nu!

Denna vecka har iallafall det här jobbet fungerat väldigt bra. Jag har slappnat av och bara sett till att hon har en rund, aktiv galopp i ett bra jämnt tempo..och se så mycket enklare det faktiskt blev. Nu kunde vi galoppera en bra stund, över några bommar, sitta om, byta galopp, ändra riktning, rida över några till  bommar, sitta om, byta galopp, ändra riktning och hoppa några låga hinder.

Detta är en enkel och bra övning att träna lydnad och uppmärksamhet. Även om jag inte ska störa Heddan så måste hon lyssna väldigt noga på mig och VÄNTA så hon vet vart vi ska...En fin balansgång som vi båda behöver jobba mycket med. Och hon har verkligen varit duktig
Det där med att vänta på matte är inte alltid helt nödvändigt enligt Heddan eftersom hon oftast anser att hennes sätt är bättre,snabbare,smartare och snyggare..ähum..
Dock är det tydligt att hon tycker att det här jobbet är bra mycket roligare än dumma tempoväxlingar i ridhuset där hon faktskt också måste vänta på matte och vara uppmärksam.

Som avslutning har vi tagit några varv i full galopp på galoppbanan...och woohiii va KUUUUUUUUL tycker Heddan! :-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar