torsdag 24 november 2011

En glimt av solen

Det fick jag faktiskt idag eftersom jag hann till stallet innan det började mörkna och kunde rida ett dressyrpass på utebanan. Både Hedwig och jag trivs bäst att rida utomhus även om ridhuset självklart är guld värt när vädret inte inbjuder till att rida ute. Underlaget är bytt både ute och inne och jag är speciellt förtjust i det på utebanan eftersom Hedwig verkar trivas så bra där.

För ett tag sedan fick jag tips om en övning av Fio hur jag ska stärka Hedwig mer samt få henne mer loss och börja svinga mer med ryggen. Enkelt förklarat innebär det att jag rider henne i djup och rund form, nacken måste vara lägre än manken med lätt ställning och tvärning längs fyrkantspåret. Jag rider i trav med övergångar till skritt samt i galopp.

Jag kan ganska lätt lägga ner Hedwig i alla gångarter men då utan tvärning. Man tror kanske inte att det ska vara så svårt bara för att man lägger till lite tvärning men det är riktigt svårt. Hedwig försvarar sig på lite olika sätt. Dels genom att försöka vika sig och skjuta ut högerbogen i högervarv och dels genom att inte vilja sänka nacken och komma upp med manken. Vänster varv brukar gå lite lättare eftersom hon är starkare i höger bak.
Även om jag har slutat rida med spö i vanliga fall var jag tvungen att ta till det  i samband med den här övningen för att kunna peta lite på det bakben som hon måste sätta in under sig. Det har hjälpt mycket och idag fick jag ganska bra flyt på övningen efter en stund. I början var Hedwig sur och sparkade efter spöet som ställde obekväma krav men efter en stund blev hon mjuk och joggade på fint i låg form med lätt tvärning i båda varven.
När jag var nöjd skrittade jag en stund och la samtidigt bort spöet. Resten av passet ägnade jag åt förvänd galopp och enkla byten. Kändes riktigt bra och hon var duktig.:-)

På söndag ska jag upp till Globen och titta på GP-küren tillsammans med kompisen Andrea. Biljetter har jag fått av de underbara människor som jag hyr stallplatsen av. Inte nog med att jag förmodligen har den bästa stallplats man kan tänka sig..jag får tom biljetter till Stockholm Horse Show av ägarna!
Ska bli supermysigt och Andrea och jag ska nog ta en sväng in i Annexet också och spana på lite glitter. Eventuellt behöver Hedwig ett nytt pannband..
Visst skulle ett sådant här med ljusa pärlor vara fint!

1 kommentar:

  1. Klart att Heddan behöver ett med pärlor! Alla prinsessor vill ju ha det!

    SvaraRadera