söndag 29 april 2018

Tävling, träning och unghästridning


Platina har både ridits i skogen och på banan denna vecka. Än så länge har hon varit väldigt okomplicerad och snäll. Visserligen så longerar jag fortfarande varje gång innan jag ska rida och det kan se lite olika ut hur hon beter sig. Någon gång vill hon galoppera mycket och länge och andra gånger travar hon bara lite och tar något varv i galopp innan hon tycks säga att nä..detta var tråkigt. Hoppa upp nu så vi gör något roligare! Hon verkar gilla att bli riden och är alltid med på noterna. I fredags provade jag att galoppera på lilla banan och det var ungefär som att jaha..ja det kan vi också göra. 
Jag rider varannan dag eller max två dagar på raken. Man kan säkert ha lite olika upplägg med kanske några dagar lite mer intensivt följt av några dagars vila men tycker än så länge att varannandags konceptet fungerar bra för min häst. I veckan red jag två dagar efter varandra men då skrittade vi ut den ena dagen och sen ett kort pass på banan den andra dagen. 



Hedwig var jag iväg och tränade med i fredags och sen var det tävling igår. På träningen klurade vi lite på hur vi skulle få henne att sluta trampa ut med ytterbak andra steget i den ena vändningen. Tillslut provade vi att jag lyfte innerhanden i samband med vändningen och vips så trampade hon hur bra som helst. Provade samma sak igår på tävlingen och hon gjorde två finfina piruetter. 😃 
Eftersom det var nationell tävling var det tre domare som dömde och det är alltid kul eftersom det är uppenbart att domarens position påverkar vad det ser samt att det ofrånkomligt blir en viss subjektiv inverkan också. Siffrorna blev 67.8, 64.3, 65.1 med ett snitt på 65.8% och första utanför placering. Jag hade en bra känsla genom hela programmet och satt mest och sjöng med i "Till rytmen av en regnig natt.."









Just nu känns det som jag har bra balans med hästarna. Hedwig tränar och tävlar jag för att underhålla min egen ridning samtidigt som jag helt lagt ner att desperat försöka rida högre klasser hela tiden. Inte sagt att jag inte kommer rida någon msvb5. Det kommer jag och planerar att anmäla till någon i juni. Sen beror det lite på hur hon kommer gå och fungerar allt bra så kanske jag provar någon msvA igen. Men det är inget som jag känner att jag absolut måste göra. Beror helt på vad Heddan säger om det hela. 
Fördelen med att ha en vuxen tävlingshäst samtidigt som jag har en unghäst är att jag inte känner någon hets överhuvudtaget att Platina måste forceras i sin utveckling för att jag ska komma ut på tävlingsbanan. Just nu fokuserar jag bara på att lägga grunden där jag ska kunna rida henne utan problem i samtliga gångarter. Även om hon har blivit riktigt duktig på att förstå tygelhjälperna och till viss del skänkeln så lyssnar hon såklart mest på röstkommando än så länge.

Än så länge rider jag henne bara i hoppsadeln och det passar ju bra eftersom jag ändå inte ska sitta och trycka ner ryggen på henne. Jag tror inte Hedwigs dressyrsadel passar på henne så när hon är lite mer utbildad blir det väl dax att ge sig ut i sadeldjungeln. Knappast något jag ser fram emot men ett nödvändigt ont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar