lördag 21 april 2018

Lite kortvila

Heddan som varit extremt pigg var lite seg och stum i onsdags när vi red ut. Jag vet inte om det berodde på att det blivit varmare ute eller om hon var trött i kroppen. Andrea som red henne påtalade iallafall att det var skillnad från i måndags när hon också red henne.



Jag hade varit ute med henne på tisdagen och hon drog på så i galoppen att jag några ögonblick tänkte att hmm..undrar om jag får stopp på henne..och tur att vägen tar slut och att det sen blir skog. 



Kanske var det det hon kände av i onsdags och därav det lilla motståndet. Jag bestämde mig iallafall för att låta henne vila helt i två dagar. Jag hade tänkt rida idag men det blev så sent att jag lät henne vara en dag till. Hon såg visserligen väldigt pigg och glad ut och verkade sugen på att få hitta på något. Kände på benen också och de var svala och fina och den lilla kortvilan verkar ha gjort henne gott. 


Imorgon rider vi ut en tur på morgonen med Ylva och Potter och sen åker jag tillbaka på kvällen och rider Platina. Egentligen hade jag tänkt rida henne idag men eftersom några i stallet skulle gå en
promenad med sina hästar och låta dem klättra lite i skogen samt lite asfaltsträning tänkte jag att det
passar ju perfekt att hänga på med fuxfaran. Vi var ute ca 45 minuter och backen som de fick klättra i var inte alls dum för mattes flås heller kan jag säga.




Jag gick först med Platina och hon är supercool och nöjd. Både i skogen och på asfaltsvägen hem.





 Bryr sig inte om något alls, vare sig bilar eller folk i skogen. Försöker passa på att gå eller rida först med henne så ofta som möjligt. I onsdags red jag först på henne långa bitar och hon bryr sig inte. Däremot blir Hedwig otroligt sur när hon får gå bakom. Släpar benen efter sig och öronen vippar åt sidan. Så fort hon får gå först åker öronen fram och hon får lite mer energi i steget.🙄😂

En stor fördel för mig är att jag kan välja att ha dem ute senare nu. De får sitt eftermiddagshö i hagen så tar jag in dem själv mellan 18 och 20 på kvällen beroende på vad jag ska göra. Ska jag rida blir det runt 18 annars försöker jag ha dem ute senare. De verkar nöjda med det upplägget. En fördel när man har två eftersom de har sällskap av varandra och jag inte är beroende av andra hästars sällskap.






Nästa helg är det tävling igen. Ska se om jag kan komma iväg och träna en vända innan samt undvika alltför våldsamma galoppturer i skogen under kommande vecka. Platina ska få lite jobb på banan samt förhoppningsvis några turer ut i skogen hon med.

Lite annat har jag gjort också. Planterat fina blommor samt gått härliga turer med våra hundar. 






Man får liksom aldrig nog av detta underbara väder. Det är verkligen så himla skönt.

Nästa vecka ser jag fram emot att stifta bekantskap med en ny investering. Min man har beställt någon special husdjursdammsugare efter mitt utbrott idag då jag förgäves jagade hårtussar med vår gamla, trötta dammsugare.  Hoppas det blir skillnad!🙏🏻😄

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar