onsdag 11 april 2018

Lite uppdatering

Nu när våren kom har jag äntligen kunnat sätta igång med Platina. Det är verkligen så roligt och jag har ridit henne fyra-fem gånger sen förra veckan. Inget avancerat alls såklart utan lite skritt och trav på banan samt en lite skrittur ut i naturen på 20-25 minuter. Första gångerna kände jag mig ganska osäker och målade upp diverse scenario för mitt inre men hon har hittills skött sig hur fint som helst. Igår var jag inte alls nervös innan utan longerade en stund och hoppade sen upp. Hon står helt still vid pallen med hängande tyglar när jag sitter upp. Superduktig! Sen travade vi i ca 10 minuter med lite övergångar och olika vägar. Bytte varv och red volter. Hon följde tygeln och vikthjälperna jättefint. Egentligen är jag inte överförtjust i longering men hon behöver få bralla av sig lite innan jag rider och det gör hon bäst på lina. Jag rider henne varannan dag nu till att börja med så hon får komma igång lite lugnt och inte blir överansträngd. Jag vill börja rida ut mer ordentligt med henne så snart som möjligt för att bygga styrka och kondition eftersom jag tror mer på att stärka unghästar i naturen än att nöta för mycket på ridbanan. 


Heddan har jag både varit och tränat med hos Pia flera gånger nu samt att vi även red en Pay&Ride i måndags. Vi ska tävla på söndag och jag ville gärna stämma av formen med en domare. Heddan tyckte det var livat värre och susade runt msvb4 på 67.4% trots att vi missade ena bytet och fick avbrott i den ena förvända galoppen. Hon fick flera 8:or men bäst av allt var 8:an på framåtbjudningen under allmänna intrycket. 
Hon verkar må hur bra som helst och min tränare sa igår i telefon, vad du än gör så fortsätt med det upplägget. Egentligen är det inte så märkligt. När jag inte åker och tränar rider jag bara ut i skogen. För Heddan passar det perfekt. Hon är trygg och säker i msvB-klasserna och behöver bara underhållas konditionsmässigt och i lösgjordhet. Jag bryr mig inte alls om huruvida jag kommer rida några högre klasser på henne längre. Väldigt skönt att slippa prestationskravet och bara ha roligt med min fantastiska häst.❤️



Byte!
Galoppökning..kanske det roligaste som finns enligt Heddan😂

Nöjd Platina efter longering och ridning igår.



Jag hade egentligen tänkt rida en programridning på tisdagen med Heddan men eftersom jag skulle rida sist och det inte påverkade någon så strök jag mig. Hon hade gjort ett så fint jobb på Pay&riden att det räckte bra tyckte jag. Så efter att jag ridit Platina red Heddan och jag ut med Ylva och Potter. Det var två superpigga pownies som passade på att busgaloppera lite extra sista uppförsbacken. 
Idag red jag ingen av dem utan ägnade mig åt att tvätta svansar, tvätta och fläta Heddans man samt ansa Platinas långa, blonda svall. Nu ser hon lite mer städad ut iallafall.😄 Hagarna håller på och torkar upp och de kommer snart få gå utan täcken. Men än så länge går det fint att gnugga in sig med lera så de får lov att ha sina täcken ( helt ofodrade) några dagar till. Jag älskar inte att skrapa bort lera kan jag intyga. Speciellt inte om jag ska rida eller ska åka och träna.


Lite lera kan man allt få till fortfarande. 
Nyfriserad fuxfara.❤️
Imorgon ska båda ridas och på fredag åker jag med Heddan till Pia och slipar på detaljerna inför tävling på söndag. Lördag rider jag båda. Får se vad det blir. Heddan ska bara joggas lite och Platina får jag se om det blir uteritt eller på banan. 
Ännu ett vårtecken förresten. Snösulorna är väck och idag skruvade jag ur brodden också. 😍






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar