torsdag 29 mars 2018

Är det vår nu?

Jag har bestämt att det är det nu iallafall även om nätterna är lite väl kalla..
Vår innebär framtinade ridbanór så nu har jag tagit tag i igångsättningen av Platina mer seriöst. Hon har longerats med sadel och träns i förrgår och idag. I förrgår visade hon upp riktigt imponerande bocksprång. En variant som jag inte sett tidigare. Ner med nosen i backen i galopp och sedan upp med hela fronten följt av bakutspark. Man måste ju beundra hennes spänstighet men jag upplyste henne samtidigt om att sånt där gör man aldrig när man har passagerare på ryggen...
Hon sprattlade en stund och tyckte nog det var härligt med fast mark under fötterna. Sen kunde jag spänna in henne och hon gjorde fina trav och galoppövergångar i båda varven.

Igår var jag faktiskt inte ens i stallet. Bästa Jonna sköter mockning och påfyllning av vattenhinkar till mina hästar på vardagar och Ylvas gulliga dotter packade höpåsarna igår och tog av täcken och skydd. Vi hade öppet hus på skolan så jag åkte inte från Gnesta förrän åtta på kvällen. Var skönt att inte behöva åka och fixa med hästarna efter det.

Men idag longerade jag igen. Vanligtvis använder jag den lilla banan som ligger ovanför den stora ridbanan. Men just idag var det lektion på lilla så vi gick ner till den stora istället. Det fick bli lite miljöträning eftersom hon tycker det är märkligt med hästar och människor ovanför. Det blev lite rejs och annat i början men efter en stund kunde jag spänna in henne och hon jobbade riktigt bra i båda varven. Slutade att glo upp på ekipagen på övre banan och fokuserade fint på mig. Tycker hon ser fin ut och har verkligen fått mer massa. Eller så är hon bara lite småfet..



När vi var klara gick vi en lite promenad för att skritta av. Sånt gillar hon ju alltid och går mest och myser.
Jag ska longera henne några dagar till sen ska jag börja sitta upp på henne och komma igång med ridningen.

Heddan har jag varit iväg och tränat två gånger denna vecka och hon tycker att det är vansinnigt roligt. Öronen rakt fram hela passet och fattar inte alls varför vi inte bara kan rida i mellangalopp och mellantrav hela tiden. Men det är ju fantastiskt roligt att rida på en häst som uppenbarligen tycker att allt är toppenkul och bara vill hela tiden. Pia skrattar mest över hennes entusiasm och tycker det är härligt att hon är så himla positiv. Ska bli riktigt roligt att tävla henne i vår! Har släppt så mycket prestige och gör det bara för att det är roligt. Rider några msvb4 nu i vår och sen får jag se. Heddan är perfekt för mig att underhålla min egen ridning på i första hand.

Egentligen skulle vi ha ridit en programridning på lördag men den blev tyvärr inställd. Nu kan vi ju msvb4 som vi ska tävla utan och innan så det ska inte vara några bekymmer men ändå bra att rida igenom programmet för domare utan att det är tävling. Men vi har en till programridning inbokad den 9 april så det blir ju bra.

Hoppas alla får en härlig påsk!
Själv ska jag vara ledig från jobbet, försöka bli frisk från förkylning, umgås med min man, gå långa promenader med hundarna, rida och träna hästarna och bara njuta av sol och blå himmel. (Hoppas jag..:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar