måndag 12 mars 2018

Uteritt och lastträning

Hedwig är den bästa hästen man kan tänka sig i de allra flesta situationer. Hon krånglar sällan utan ställer upp på det mesta med gott humör och positiv inställning.
Jag har åkt på allt möjligt med henne och väldigt ofta ensam utan problem. Tävlingar, hoppträningar, dressyrträningar, terrängträningar, kurser med övernattning etc. Hon ifrågasätter väldigt sällan utan allt som oftast har det bara varit..jaha..ja idag var det visst en sån dag..
Men en sak gillar hon inte och det är när något förändras i en välbekant miljö. Det har ju varit vinter ett tag nu som bekant och Hedwig är helt införstådd med att det ska vara vitt ute överallt. Nu har det varit plusgrader några dagar vilket innebär att det ser lite annorlunda ut från en dag till en annan. Så just nu är Hedwig vääääldigt försiktig när vi rider ut...en stor snöklump med grus på som inte låg där förra veckan passeras mycket tveksamt och med spända steg. Man vet aldrig vad snöklumpen kan ta sig till...
Men jag vet att när hennes värld åter normaliserats enligt hennes normer kommer hon vara sitt vanliga, avspända jag. 😊



Platina jobbade jag lite från marken igår. Hon får flytta sig för tryck, rygga, gå på lite volter etc. Jag byter ofta sida så att hon inte bara tror att jag kan vara på vänster sida. Hon är så snäll och go att hålla på med. Så himla rar häst.❤️ 



Idag lasttränade vi och hon var helt lugn. Gick in utan tvekan och åt godis ur hinken. Jag vet att flera kör utan mellanvägg så jag bestämde mig för att plocka ut den ur släpet och köpa en hel bom. 


Hon verkade tycka att det var trevligt med mycket plats och gick på med lugna steg. Jörgen hjälpte mig idag men eftersom hon var så lugn tror jag att jag kan lastträna henne själv. Tänkte vänta lite med att stänga bakom henne utan bara träna på att gå in och backa ut. Gärna att hon får stå och äta där inne ett tag också. Så himla skönt att det gick så enkelt idag. 


❤️❤️

Idag kunde jag också konstatera att jag var helt klar i stallet när vi var klara med lastträningen och kunde åka hem strax efter fem. Som en extra bonus fanns det tårta kvar i kylen som min mamma hade med sig i lördags. Satt perfekt tillsammans med en kopp kaffe. 👍🏻🎂☕️😊


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar