onsdag 9 maj 2018

Försöka ha en vettig plan



I helgen sålde jag min Dalavagn som jag haft sedan Hedwig var fyra år. Den försvann på nolltid efter att jag la ut annonsen. Skönt när det går snabbt och smidigt och förhoppningsvis kommer de nya ägarna trivas med den.



En sak som jag tycker är superintressant och vill lära mig så mycket som möjligt om är hur man bygger upp en häst så den blir hållbar. 
Det är lite klurigt att ha en bra balans mellan att stärka samtidigt som man inte vill överanstränga. Pratade även med min tränare om ett bra upplägg för Platina och hon rekommenderade att klättra utan ryttare på ryggen samt börja galoppera på uteritterna för att förbättra konditionen. Passen på ridbanan måste jag än så länge hålla väldigt korta, max femton minuter. Hon har så extremt lätt för att samla sig men har egentligen inte styrkan till det ännu. 
I söndags när jag red på banan blev hon jättetrött i bakknäna efter bara en liten stund. Tror det är viktigt att ta det jättelugnt med en häst som har så lätt för sig. Hon har ju en fantastisk inställning och vill hur mycket som helst så det skulle vara plättlätt att rida sönder henne.






Igår var vi tre stycken som red ut. Ylva red Hedwig och hennes gulliga dotter deras ponny och jag på Platina. Vi var ute ca en timme och platina skötte sig hur bra som helst. Så länge hon inte är trött känns hon nästan vuxen, eller iallafall ganska stabil. Men när hon börjar bli trött blir det lite sladdrigt och skuttigt.😊
Idag gick vi en härlig promenad där vi klättrade uppför en rejäl backe. Platina passade även på att trampa på min högra fot vilket balanserade upp det hela bra då hon trampade på min vänstra för några dagar sedan..🙄 Min lilltå känns ganska mosad.

Hedwig fick ett riktigt bra pass ute idag och hon kändes jättefin. För att få henne lite mjukare och lite mer över bakbenen lägger jag in några pass i veckan där jag rider mycket tempoväxlingar. I galoppen får hon gå ordentligt samlad några språng sen rider jag framåt en bit och sen tillbaka. Byter galopp och sen samma sak. Jobbar galoppen så hela galoppsträckan. 

Igår tog jag hjälp av dessa när jag skulle hoppa upp på Platina. Hon blev lite väl uppspelt hemmavid av olika anledningar så jag gick med henne till granngården och satte upp där istället. 
Naturlig cavaletti 😊 Vi rider alltid över dessa och även Platina kliver över dem utan att blinka.

För att få lite mer elasticitet i traven på Hedwig utnyttjar jag att hon har så lätt för att trampa. Låter henne trampa några steg och rider sen fram i större steg och sen tillbaka till kortare steg ända ner till skritt. Inte så att hon måste trampa på stället utan hon får röra sig lite framåt för att inte tappa framåtbjudningen. I skogen finns inga speglar men vi hade en fin skugga där jag kunde se att hon lyfte fint och taktmässigt.💕

I nedförsbackar rider jag henne i samlad skritt. Gör halt och ryggar några steg. Tycker det hjälper till bra att få henne att trampa in mer under sig och få bort henne från handen.
Hela ridturen innefattar såklart inte samlande jobb utan flera sträckor innebär skritt i friare form och vi njuter av underbar natur och strålande väder.
Dessutom rids hon inte så här varje dag. Igår tex var det enbart skritt i skogen i friare form.

Båda hästarna känns fina och fräscha iallafall. På fredag och lördag ska Hedwig och jag träna för Per. Det ska bli superkul och jag ser fram emot det mycket!😃

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar