fredag 25 maj 2018

Ute i natt

Eftersom det tydligen ska vara högsommar nu med stekheta dagar är i princip alla hästar i stallet ute på nätterna istället. Även mina är ute i natt och visst känner jag en liten oro samtidigt som jag vet att de mår tio gånger bättre att få vara ute på natten som är sval och skön och sen gå in imorgon för att slippa stå ute i värmen med alla flugor och bromsar.

Platinas vecka har bestått av löshoppning, ridning på banan och idag blev det en timmes promenad i skogen med klättring. 
Det var första gången vi löshoppade henne och hon var verkligen jätteduktig. Lite undrande över grejen men väldigt lydig och lyhörd. Hon tyckte nog det var lite roligt också. 😊



Jaha..här ska man tydligen springa..


Oh..det ligger grejer på backen!





Får väl ta ett lite större galoppsprång då..😄



Ska jag stå still också?!

Igår red jag henne ungefär en halvtimme på banan. Måste säga att jag är så imponerad av hennes psyke. Samtidigt som jag red hade de löshoppningslektion på banan nedanför oss. Hon reagerade bara vi ett tillfälle på hästen som löshoppades annars hade hon jättefint fokus på mig. Jag har börjat fokusera lite mer på formen nu och vill att hon ska jogga mer avspänt i en rundare form. Efter en stund slappnade hon faktiskt av jättefint och kunde jogga riktigt avspänt. 



Idag blev det skogspromenad med klättring. Vi var ute en timme ungefär. Hon är väldigt snäll att gå med men tycker att det är rätt tråkigt. Mycket roligare när matte sitter på och man kan trava och galoppera!
Mitt veckoupplägg just nu är att rida två pass på banan, en tur i skogen och två promenader med klättring. När hon blir starkare tänkte jag byta promenad mot ytterligare uteritt.
Imorgon ska det iallafall bli skogstur om alla har överlevt natten..

Heddan har bara ridits ut som vanligt men på söndag ska vi åka och träna. 
Hon sköter sig oftast helt perfekt men för att jag inte ska slappna av för mycket bestämde hon sig för att trava ur sin box i ett obevakat ögonblick förra helgen och ner på vägen.😱 Hon hade inga planer på att bli infångad utan travade bortåt i lite långsam balanstrav..🙈 Som tur var kom Pernilla skramlande med en godishink och rymlingen kunde fångas in. 
Men matte var lagom skakig efter det.😳

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar