måndag 14 maj 2018

Vinnandets pris

Denna ville jag dela idag. 

Författaren George Orwell skrev en gång:

"The only way to end a war quickly is to lose it."

Översätter vi det till relationer och kommunikation så blir det så tydligt att om man alltid ska vinna alla diskussioner så kommer det att kosta både tid och energi. Och om du bråkar med en person som heller aldrig ger sig, så kan det bli bådas fall till slut. 

Alla jag känner som alltid ska ha rätt, är ständigt i konflikt med någon. Och det tar liksom aldrig slut. Det kan vara småsaker som dras i långbänk av den enda anledningen att de inte har förmågan att ge sig, eller kunna välja sina strider.

Jag tänker att många av oss kan ha nytta av det som Orwell menade. 

Om du märker att det som det tvistas om inte leder någonstans, så finns det ett snabbt sätt att få slut på det: backa, se ditt eget ansvar, säg förlåt om det är befogat, och sedan kan man gå vidare. Risken finns annars att du vinner striden, men förlorar kriget. Du kanske gick segrande nu, men tappade en vän för livet.

Du behöver inte nödvändigtvis känna att du gör våld på dig själv för att du väljer att avsluta en strid genom att ta ett steg tillbaka. Det är inte svaghet att ge upp om du vet varför du gör det. Snarare tvärtom.

Om du har en konflikt eller liknande framför dig: hur viktigt är det att vinna? Kanske det är värt att backa och säga förlåt för att frigöra tid till något viktigare.
Olof  Röhlander

När jag var yngre var jag klart mer stridslysten än jag är nu och om någon stackare råkade falla i onåd för vad det nu än månde vara, så var det verkligen kört för den kraken och det fanns definitivt ingen väg tillbaka till mitt hjärta.
Nuförtiden bråkar jag sällan med folk men står ibland fast vid att jag kan ha en annan uppfattning eller åsikt om något. Tyvärr innebär det att folk verkligen kan bli jättearga och ibland tom sårade tror jag. 
Det är inte min intention att göra någon ledsen eller arg men att inte hålla med i en fråga kan verkligen göra människor otroligt upprörda.
För mig är det inte så komplicerat. Bara för att jag inte håller med så betyder det inte att jag tycker att den andra har fel. Jag tänker bara att vi ser på det på olika sätt.

Tex finns det såklart folk som verkligen inte alls delar min uppfattning om hur man bygger upp och underhåller en häst. Eventuellt kräks man lite i munnen när man ser ännu en jävla naturskön bild..😂 
Förmodligen kan det tolkas som att jag tycker att alla ska minsann rida i skogen sju dagar i veckan. Det gör jag verkligen inte. Men för Hedwigs del passar det bra plus att jag verkligen gillar att rida ut. Eventuellt beror det på att jag är lite lat och gillar att jag får så mycket gratis ute. Platina tänker jag inte att hon ska ridas ut varje pass nu eftersom hon också måste lära sig vissa grundläggande saker men visst, för att hon ska bli starkare och få bättre kondition så tänker jag såklart ut. Sen tycker jag inte att det är lika njutbart på henne ännu eftersom det fortfarande är ganska mycket "passagerar på ryggen medan jag är ute med min kompis Hedwig".

Förmodligen kommer jag då och då även i fortsättningen ha en avvikande åsikt eller säga emot och folk kommer bli arga på mig för det. Alla får ha sin uppfattning och jag känner inget behov av att få någon att ändra åsikt. Däremot vill jag också ha tillåtelse att ha min personliga åsikt om något. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar