söndag 9 april 2017

Som ler och långhalm




Det finns en liten nackdel med ston som går ihop och det är att de kan bli extremt tighta med varandra. Hittills har det inte varit något problem att hämta Heddan ur hagen och låta Platina vara kvar. 
Igår när jag tänkte hämta Heddan var det dock lite annorlunda. Platina låg och vilade, något hon gör ganska ofta i hagen. Hon var dock snabbt på fötter och kom ångandes. Fanns ju chans till lite kel och gos..Till hennes förtret valde jag att ta med Heddan istället för henne och hon gnäggade som en tok efter oss. När jag kom upp till stallet tittade jag ner på henne genom en av dörrarna som vetter mot hagarna. Då susade hon runt i hagen som en tornado, oerhört upprörd över att ha blivit lämnad. Eftersom jag inte kände mig jättesugen på att hon skulle skada sig i sin framfart gick jag ner med lite hö till henne och då lugnade hon ner sig direkt. Gnäggade bara några gånger när hon såg oss på vägen men Heddan hade vett nog att hålla truten. Eller så var hon bara skitnöjd med att få ha matte för sig själv och tänkte inte svara snorungen.

Heddan känns iallafall väldigt fräsch och nöjd. Jag tänkte lägga in lite klättring och trav nu på våra turer. Även om vi bara har skrittat ute i skogen så jobbar jag henne en stor del av passet. Hon måste vara på tygeln och jag gör lite omställningar för att hon ska vara mjuk och fin i kontakten.

Jag hade tänkt ta en tur idag på eftermiddagen eftersom jag redan hade fixat stallet på fm samt packat ca en miljard höpåsar. När jag kom tillbaka strax efter fem var de dock fortfarande ute pga olika omständigheter. Mig gör det verkligen ingenting eftersom jag vill att de ska vara ute så mycket som möjligt. Däremot insåg jag att båda två faktiskt var mer intresserade av att äta sin eftermiddagsmat i lugn och ro istället för att hitta på någon aktivitet med mig.  Så jag gav bara Heddan lite biolight och åkte hem igen. Åker och rider imorgon bitti istället. Sen ska jag åka till tandläkaren med Heddan så bra om hon får komma ut och röra på sig innan. 

Platina får någon form av aktivering på eftermiddagen. Antingen promenad eller kanske dags att hänga på stigbyglarna på sadeln och longera med dem på. När hon vant sig vid det kan det nog vara dags att börja hänga lite på henne. Jag vill ha gjort så mycket grundarbete som möjligt innan hon åker iväg på inridningen. Vill ju ha hem henne så fort som möjligt och det känns lite jobbigt att lämna bort henne. Men viktigt för mig att hon blir inriden av en duktig och kompetent människa så att jag inte förstör något. Hon är så extremt förtroendefull och litar verkligen helt på alla människor. Det vill jag vara rädd om och jag tror att bla det kommer ge mig en till riktigt fin ridhäst så småningom. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar