tisdag 25 april 2017

För och nackdel med två hästar

Den enda nackdel som jag kan se det är att två hästar kräver klart mer tid. Det kan ge visst stresspåslag då jag inte kan ägna hela dagarna åt hästarna utan även måste jobba.
Men för hästarnas del är det en klar fördel att de är två. Man blir inte lika fixerad som när man bara har en och för Hedwigs del får hon vara mer ifred. Hon är verkligen otroligt mycket gladare nu och egentligen mer sig själv. Och jag älskar att hålla på med båda. Tycker det är så himla kul men vet att min stackars man ibland undrar om jag bosatt mig i stallet. Man får skynda sig lite extra och försöka vara lite effektiv.

 Igångsättningen har fungerat bra så här långt och hon känns helt super att rida. Mjuk och full av energi. Visserligen rider jag nästan bara ut än så länge men hon jobbar på väldigt fint och är lätt att rida i en bra form. Det känns som att den igångsättningen är mer skonsam då det nästan är omöjligt att hamna på böjda spår.  I morse var vi ute på en uppfriskande galopprunda och även om det tyvärr envisas med att falla någonslags otrevlig snöregn från himlen var både hon och jag på ett strålande humör. Man mår så himla bra av att komma ut i naturen!



Tävling känns lite avlägset men jag ska se om vi kan vara med i en omgång i div I. Hon kan ju allt, ska bara slanka till henne lite mer och komma igång lite mer dressyrmässigt. :-)

Platina har vuxit en del och jag gissar att hon kommer hamna på ca 170 när hon vuxit klart. Hon älskar när man gör något med henne, speciellt skogspromenader. Idag var vi ute ca en timme och klättrade i skogen. Bra motion för matte också och hon verkligen myser när hon är ute. Så himla nöjd
Idag har jag även pratat med Nina Lilja som ska rida in henne och hon verkar verkligen supergullig. Om inget oförutsett händer kör jag ner henne till Mantorp den 8 maj. Det ska bli så otroligt spännande att se henne inriden och jag längtar verkligen efter att jag själv kan börja rida henne. Hittills har allting gått väldigt enkelt med henne och förhoppningsvis kommer själva inridningen bli lika okomplicerad.

Hennes enda bekymmer är egentligen att hon inte gillar att stå inne. Därför gör vi så nu att de får vara kvar ute och får em-maten i hagen så tar jag in dem när jag kommer istället. Då får de vara ute i ca 10 timmar totalt och förhoppningsvis blir Platina mer nöjd över detta. Heddan bryr sig inte om vilket bara hon får mat så är allt bra. :-) Men Heddan är en lömsk liten råtta. Jag brukar släppa in henne först när jag kommer upp från hagen och hon har gått rätt in i sin box. Även om det sägs att hästar inte har någon slutledningsförmåga så tvivlar jag på det. Heddan har sett att Platina har massvis med lusern i sin krubba till skillnad från i hennes krubba där det bara ligger några dl. Sista två dagarna har hon utan att skämmas promenerat rakt in i Platinas box och tryckt i sig så mycket lusern hon hunnit innan jag lyckats få ut henne...Platina får såklart halvpanik när hon ser sin mat försvinna så det har blivit lite hysteri innan alla är instängda där de hör hemma..


Kändes sådär att plocka fram vintertäcken men rimligtvis kan inte våren hålla sig borta så mycket länge till. 





2 kommentarer:

  1. Åh Platina! Vilken drömhäst va? Så roligt!

    SvaraRadera
  2. Helt ärligt..jag kan inte fatta att jag har en sådan häst. Hon är helt sjukt snygg och har så superbra psyke. Tror det är en av Sveriges finaste unghästar faktiskt.😊

    SvaraRadera