söndag 30 oktober 2016

Årets sista tävlingsstart

O

Jag tror att jag har ridit den absolut bästa msvB4 någonsin idag. 

Om jag tittar tillbaka några år finns det ett par saker som varit/till viss del fortfarande är våra största svagheter.

1. Bjudning
2. Lösgjordhet
3. Bärighet 

Hemma och på framridningen var hon alltid väldigt på och framåt men när jag kom in på tävlingsbanan tidigare blev hon introvert och svårpåverkbar. Antagligen hängde det ihop med min ridning som gissningsvis antingen blev för forcerad eller för passiv. 
För att på något sätt komma åt detta provade jag för två år sedan att rida lite mer kravlöst och lättsamt på tävling. Mest bara för att ge henne en mer positiv upplevelse. Det gjorde verkligen skillnad. Visserligen blev inte procenten så höga eftersom hon blev för öppen i formen men hon fick en helt annan bjudning inne på banan och det märktes att hon tyckte det blev klart roligare.

Sen har det varit problem med lösgjordheten och kandaret,som jag numera helst bara vill stampa på, hjälpte ju inte till med den biten. Så i somras tänkte jag att nej nu backar vi bandet helt och lägger bara fokus på att hon ska vara loss. Har fått väldigt bra hjälp av både Per Sandgaard och min tränare som hjälpt mig följa upp det arbetet. Jag funderar ju även mycket själv på vad jag kan göra och läser maniskt allt jag kommer över av vad Carl Hester säger och försöker ta till mig så mycket som möjligt.

Lösgjordheten har iallafall blivit så otroligt mycket bättre och även bärigheten. Visst ska hon ihop och upp lite mer men det får absolut inte bli på bekostnad av lösgjordheten. Där är jag stenhård numera. Kan nog lätt bli att många försöker forcera samling innan styrkan är riktigt där eftersom detta ofta är något som de flesta domare påpekar.  Jag föredrar att tänka att hästen ska vara i balans och successivt kan man kräva lite mer samling och bärighet när styrkan medger det.

En övning som jag beskrivit tidigare och som jag verkligen gillar är den när jag rider tre 20 meters volter över ridbanan och omväxlande byter varv, hela tiden under lättridning. Den hjälper mig att forma henne runt skänkeln samtidigt som hon kan runda sig och komma upp med manken och få in bakbenen under sig.

Idag var hon riktigt fin på framridningen och kändes loss och lätt. För att behålla den där mjuka lättheten när jag kom in på tävlingsbanan tänkte jag att äh vad fan..jag rider mina volter under lättridning tills jag får startsignal. Hon bara flöt runt där helt mjuk och gav verkligen en härlig känsla. När jag sen fick startsignal gjorde jag en övergång till skritt ( i balans!)  Fattade galopp nere i hörnet och red rätt upp på medellinjen, gjorde hälsning och sen fram i trav. 
7 på den och även på första öppnan. 
Hon gör väldigt fina travökningar men matte blev lite överambitiös i den första och petade till med skänkeln i sluttampen vilket gav en taktmiss och betyget åkte ner till 6. Sen gjorde hon en fin halt och väldigt bra ryggning och fint fram i trav. Enda problemet var att jag gjorde halt för tidigt och ett halvt steg för mycket i ryggningen så betyg 5. Jag var supernöjd med ryggningen och insåg inte mitt misstag förrän jag såg protokollet..
I de två andra travökningarna satt jag blickstilla o det blev 7 på båda. 
Sen sabbade jag även den andra förvända galoppen. I torsdags var hon helt inne på att byta för tidigt i just den förvända men ingenting igår eller idag på framridningen. Så trots att hon kändes stabil fick jag en lättare panikattack under det momentet och trodde att hon skulle byta.  Vinglade väl till lite vilket  gjorde att även Heddan vinglade till och blev lite obalanserad. 6 på den och sen 6 på det följande bytet så klart. 

Men i övrigt, wow vilken underbar känsla hon bjöd på idag. Så mjuk, så lätt och så ambitiös. 
Det blev ingen placering då klassen inte var så stor med endast tre placerade och vi hamnade på femte plats. Det gör inget. Hon visade upp så mycket av det vi jobbat med nu under en längre tid att jag ändå kände mig helt överlycklig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar