tisdag 18 oktober 2016

Fjortonåriga sexåringen och lite täckesfunderingar

Det är alltså Hedwig som är den den där ganska gamla sexåringen.
Eftersom jag på sätt och vis har börjat om med henne så kan jag ibland tänka att hon ligger ungefär på en sexårings nivå i sin utbildning. :-)) Det är faktiskt rätt skönt. Jag kom ju fram till en punkt där jag insåg att utan helt ärlig lösgjordhet och genomsläplighet kommer jag aldrig komma vidare. Nu kanske vi inte gör det ändå men hon ger en helt annan känsla att rida nu än tidigare.
Tror jag fastnade lite i "att hon är en stark häst med träkäft" och att enda sättet att komma åt det var att betsla upp henne.
Hon är egentligen inte speciellt stark eller spjärnig när man kommer underfund med hur hon ska ridas. Kandaret som inte gjort så mycket mer än bromsat upp bakbenen och dödat gångarterna kasserade jag som jag nämnt tidigare.  Eftersom hon har mer påskjut, i synnerhet i galoppen, än bärighet naturligt var det ett "enkelt sätt" att lösa problemet kortsiktigt.
Numera är hon alltsom oftast himla fin i munnen i framförallt traven. Kontakten känns mjuk och elastisk och hon är mjuk att ställa åt båda hållen. I galoppen orkar hon inte lika bra även om kontakten även här har blivit mycket bättre. Här blir det dock tydligt när hon blir lite trött eller tycker det är jobbigt och försöker räta ut sig för att slippa bära sig bak. Det kommer direkt i handen.

En sak som tog med mig från CHs clinic var att tänka att hästen hela tiden ska vara i balans (kanske har nämnt det redan..:-) men jag försöker verkligen tänka att hon hela tiden ska bära sig i balans. De hade med en sexåring på clinicen som jag tyckte hade lite av samma problematik som min häst och jag kunde ta till mig mycket av hur han tyckte den skulle arbetas.

Ridpasset idag gick ut på att skritta en bra stund på helt lång tygel. Därefter jobbar jag henne lite på tygeln i skritt och kontrollerar att hon är lätt att ställa åt båda hållen och formar sig runt skänkeln. Likadant jobb sen i traven där jag rider lätt mest hela tiden. Först rider jag runt fyrkanten och gör små omställningar, därefter rider jag en 20-metersvolt i tex höger varv. Rider ett helt varv där jag vill att hon kliver på bra men fortsätter att vara mjuk och loss. På medellinjen ställer jag om och rider en 20-metersvolt på stora mittvolten i vänster varv. Travar ett helt varv och sen balanserar jag upp henne på medellinjen igen o går över i höger varv på en 20-metersvolt. Jag är jättenoga med att hela tiden balansera upp henne med små halvhalter och att hon hela tiden mjukt formar sig i den nya innersidan. I galoppen rider jag också på en 20-metersvolt ett varv i rättvänd, sen över ett varv i förvänd och sen tillbaka till rättvänd. Små förhållningar för att hjälpa henne behålla balansen och bärigheten. När jag gjort det här jobbet rider jag övergångar galopp-trav och sen galopp-skritt. Visst är det ganska enkla övningar. Svårigheten ligger i att göra det riktigt bra.:-) Kände mig iallafall nöjd med henne idag, jobbet gick lätt och fint större delen av passet.

Täcken då. Det verkar pågå en debatt om täckesanvändandet nu igen. Jag hör inte till kategorin som täckar helt maniskt men eftersom jag föredrar att ha henne klippt under vinterhalvåret får hon ha täcke under denna period. Ett 150 grams amigo räcker bra ihop med ett helt ofodrat bucas. Dessutom höjde jag grovfodret ordentligt nu när det blev svalare. Hon är ingen frusen kuse och mår inte bra om man klär på henne för mycket. Kör därför en liten kompromiss med lätta täcken o mer mat istället. :-)

2 kommentarer:

  1. Så himla inspirerande att läsa om att du vågat ta ett stort steg tillbaka och liksom "börjat om"! Det är nog inte alla som vågar ifrågasätta sig själva på det viset.

    Som ny läsare: finns det någonstans där man kan läsa mer om de problem ni hade, som du kort beskriver här? Och hur du kom fram till att det var dags att ändra ridsätt? Samt vilka du tagit inspiration av i detta arbete (bytt tränare o.s.v.)?

    Kul att läsa också att det gett utdelning och att Hedwig känns fin!

    nouw.com/carolineshästdröm

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag hade tyvärr missat din kommentar helt men tack för den. :-)

    Hedwig har jag haft sen hon var tre år och det största misstaget jag gjorde vara att sätta på henne kandaret för tidigt. Alltså innan hon var helt ärligt loss och lösgjord på träns. Kandaret gav en falsk känsla av bättre lösgjordhet men i själva verket försämrade det mycket av henne gångarter. Jag blundade för detta i flera år men insåg tillslut när jag försökte ta steget upp till msvA så gick det inte med falsk lösgjordhet. Jag har startat några men eftersom hon inte bär sig tillräckligt väl så håller det inte hela vägen genom programmet. Vi har börjat träna för Per Sandgaard som är superduktig på det här med lösgjordhet och som verkligen har hjälpt oss mycket. :-)

    SvaraRadera