söndag 23 oktober 2016

Fin idag

Extra duktig Hedda idag

Idag var ett sånt där pass när det kändes som att hon inte satte en fot fel. Jag envisas ju med att inte gå vidare utan att hon är avspänd och sista tiden har hon verkligen blivit väldigt mjuk och fin i travarbetet. I galoppen har hon däremot velat öppna upp sig, varit lite mer springig och inte velat ge efter lika fint som i traven. Jag har funderat en del på hur jag ska komma åt henne där utan att skapa för mycket spänning. Även om jag vanligtvis inte rider med graman testade jag igår för att se om den kunde hjälpa mig att rama in henne lite bättre. Hon var inte helt belåten först utan det skuttades lite och hon bytte galopp lite hit och dit för att försöka komma undan. Jag behöll ändå mitt lugn och gjorde om tills hon slutade sprattla och kunde göra fina fattningar åt båda hållen.

Jag hade tänkt rida med gramanen idag också men glömde den. Det gjorde ingenting eftersom hon var helt underbart fin att rida i alla gångarter. 
I skritten var hon mjuk och väldigt jämn på båda tyglarna. Vi kunde göra halt och rygga i fin eftergift. I vanliga fall vill hon alltid öppna upp sig när jag gör halt men idag var hon helt mjuk. Vi gjorde även några skrittpiruetter och framdelsvändningar utan motstånd eller spjärn.
I traven jobbade jag henne som vanligt först runt fyrkanten (eller mer på kvartslinjen eftersom det var ganska hårt på spåret) med små omställningar och avstämningar. Sen fortsatte jag jobbet på mina tre volter där jag omväxlande byter varv. Idag räckte det med en liten halvhalt och att jag sänkte den nya yttertygeln för att hon mjukt och smidigt ställde om till det nya varvet och formade sig fint runt innerskänkeln.  Lättridning så klart eftersom jag tycker hon blir mer avspänd då. 
Red sen trav och galoppövergångar på en stor volt och hon var så fin i båda varven att jag nästan blev lite lipfärdig. Så mjuka, fina övergångar att jag inte trodde det var möjligt. 

Visst är det väldigt basicövningar men jag tycker att kvaliteten på hur hon går nu är så mycket högre än bara för några månader sedan. 

Gramanen tänkte jag nog ta lite hjälp av då och då nu ett tagi galopparbetet. Kan ju förmodligen räcka med att jag har den vartannat pass.

Heddan är snäll o väluppfostrad. Hon parkerar sig vid dörren och väntar medan matte mockar efter ridpasset.
Är du klar nu så jag kan få min lunch? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar