söndag 4 december 2016

Lite lösgjordhet,lösgalopp och skogstur

Provade att lösgalopperade Heddan i fredags. Har faktiskt inte haft henne lös i ridhuset sen jag löshoppade henne sist och det är förmodligen fem-sex år sedan. Det var innan underlaget byttes och inte höll för en halvgalen häst så Heddan gick omkull när hon gjorde en skarp sväng i hög fart. Efter det så vågade jag inte löshoppade henne längre utan har bara hoppat henne uppsutten.

Nu är dock underlaget väldigt bra i vårt ridhus och ger utmärkt grepp, därför vågade jag prova. Dels har jag läst mycket positivt om det och dels vill jag att hon ska få röra sig i alla gångarter utan ryttare på ryggen eller annan inverkan. Heddan tyckte iallafall att det där var ju riktigt kul och både bockade, galopperade och travade storstilat runt i ridhuset.

Igår red vi ut en timme i skogen och idag jobbade jag vidare med det jobbet vi gjorde i torsdags på träningen och hon kändes väldigt mjuk och fin! Ska nog försöka lösgalopperade henne någon gång i veckan som ett komplement i träningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar