lördag 10 december 2016

Hästen är bara en häst


Jag har alltid gillat att träna och känslan av att utvecklas tillsammans med min häst, eller mina hundar på den tiden jag tränade och tävlade aktivt med dem. Men det har i princip alltid handlat om att utvecklas med just den individen som har varit aktuell under just den perioden i mitt liv.  Det betyder inte att jag är omedveten eller tror att min häst inte kan göra något fel eller är felfri.
Men i mina ögon är hon först och främst en häst.

För mig innebär det att jag aldrig kan lägga över något ansvar på henne när det kommer till någonting i princip. Allra minst när det kommer till ridning. Jag vet att en del människor kanske tycker att jag är väl förlåtande när hon inte gör allt enligt skolboken men för mig handlar det inte alls om det. För mig blir det jättekonstigt att lägga någon skuld eller ansvar på hästen. Det handlar inte bara om min häst utan om alla hästar. I min värld är hästen just bara en häst och den agerar/reagerar  bara som den gör utifrån sitt temperament och utifrån vår hantering och ridning.

Det finns säkert många som är av en annan åsikt och har ett annat förhållningssätt till hästar. Jag menar inte att mitt sätt är det rätta utan det är bara mitt sätt att förhålla mig till min häst och hästar överlag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar