tisdag 13 december 2016

Tillsammans blir det roligare

Just därför bestämde några av oss i stallet att bilda Tårtkalaset. Vi är just nu fyra stycken som alla är helt seriösa i vår ridning och satsar seriöst på att utveckla, träna och tävla våra hästar. Alla fyra älskar vi att träna för Per Sandgaard som med sin stora kunskap och humor hjälper oss att plocka fram det bästa hos oss och våra hästar. På de träningar vi har haft hittills får vi rida så svetten lackar samtidigt som vi allt som oftast skrattar så vi kiknar
Det är så otroligt roligt och vi peppar och stöttar verkligen varandra. Det är ganska lätt att man blir lite väl självkritisk och har svårt att se det som blir bättre. Men för min del har jag fått hjälp med filmning så jag kan se att allt inte är jättedåligt.:-)) . Extra roligt är också att K9,Hööks, Alfab och uhip har sponsrat med toppenfina produkter!


Jobbet som vi gör nu med Hedwig handlar om att få henne så lösgjord som möjligt. Helt klart är att hennes största problem är jag, som måste jobba på att inte bli kvar i handen och inte vara så förbaskat långsam i reaktionerna. Det är verkligen svårt och  hon är så himla känslig och försvarar sig blixtsnabbt med att spänna underhalsen när jag blir för stum i handen. Ett annat problem som jag har är att eftersom hon har mycket energi och på sätt och vis går för egen maskin släpper jag skänklarna. Men jag måste verkligen jobba med att hela tiden hålla om med benen för att stötta henne.  Tänka på att nästan bara rida med säte och skänklar samtidigt som jag bara i princip lossar och lättar med handen. Det låter ju så enkelt och i stunder får jag till det och får en superkänsla. Men sen rätt som det är står benen rakt ut igen och jag hänger lätt krampaktigt i tygeln. Man blir ju galen på sig själv!!

Men träningen igår var toppenbra! Heddan var duktig och gör som vanligt sitt bästa. När jag rider bra så är hon så fin så men så fort jag slutar stötta henne blir hon lite lång och rak. Per är obeveklig och ser allt fusk..då får man höra det i örat! Ser iallafall fram emot nästa träning hur mycket som helst!

Vi har ju så kul ihop!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar