måndag 15 juni 2015

Bara att backa bandet

I torsdags lät jag Heddan få sträcka på sig lite mer på galoppbanan vilket inte var helt smart. När jag bröt av till trav var hon halt igen. Åkte till Andreas dagen efter och hon markerade fortfarande lite. Ingen större skillnad på volt eller böjprov. Vi röntgade knäet men inga förändringar syntes. Förmodligen har jag gått lite för fort fram med igångsättningen även om jag själv tycker att jag tagit det lugnt. Fanns ingen anledning att behandla något mer utan jag får backa igångsättningen.
Låter henne vara helt några veckor nu och provar sen med skrittjobb resten av sommaren. Kommer dessutom behandla knäet med biolight varje dag.

Några tycker oj vad hon har varit mycket skadad nu och stackars dig etc. Ja, så kanske det är men att hästar är skadade känns mer som en regel än ett undantag. Iallafall om det rör sig om sport/tävlingshästar. Men kanske rider jag henne för dåligt eller har ett allt för dåligt upplägg, Kanske är hon en väldigt skör individ som skadar sig på olika sätt. Jag vet inte och jag kan inte påverka det mer än att ge henne en extra lång återhämtning och fortsätta försöka rida så varierat som möjligt om hon blir frisk.

Andreas sambo, Sofia, föreslog att vi skulle sätta in ett strå med fryst efter Skovens Rafael som de hade över istället för att plåga henne som ridhäst. :-))
Tanken var frestande kan jag säga och Heddan själv tycker nog att det skulle vara utmärkt att slippa släpa runt på sin tjocka matte.

Saker och ting i livet blir inte alltid som man tänkt sig och till min stora sorg dog i princip hela min vackra kull med sibiriska kattungar första dygnen efter att de fötts. Bara lille Knatter överlevde.Han å andra sidan är förmodligen något av det mest bedårande och ljuvliga jag någonsin har skådat.

Men som en kär vän sa, det är bara att torka snoret, kasta upp luggen och pået igen. Jag tänkte ansöka om stamnamn och väljer då mitt kennelnamn Harthavens. Så om allt blir som jag tänkt mig när det gäller den biten kommer Knatter registreras som Harthavens Allegro. Jag kommer även para om vackra mamma Signe så snabbt som möjligt.

Hon är ung och fräsch och en kattunge har inte slitit ett dugg på henne.

Nu är jag iallafall ledig i ca åtta veckor. Planerar att röja i huset, gå långa promenader med hundarna, gosa med Knatter och försöka få ordning på Hedwig.

Huset tänkte vi göra några lättare renoveringar i under sommaren och sedan sälja. Får se var vi hamnar sedan men Jörgen vill gärna bo i Gnesta så det blir nog däromkring så småning om.

Men att det skulle vara särskilt synd om mig har jag svårt att se. Jag har ett fast jobb med bra lön. Dessutom har jag blivit erbjuden en förstelärartjänst till hösten vilket innebär en rejäl löneförhöjning. Jag har ett gulligt hus att bo i, är gift med mannen som jag älskar och som är både snäll och omtänksam, har tre friska fina hundar. Dessutom lever jag efter övertygelsen att Hedwig kommer bli frisk och att Signes nästa kull kommer födas frisk och livskraftig.

En klok människa sa en gång om livet. Ibland ligger man före, ibland ligger man efter. Rätt som det är går det som på räls igen ett tag. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar