tisdag 18 november 2014

Speed controlx2 eller short step hell och tankar om detta

Förutom den verkligt intressanta och matnyttiga clinicen med Edvard Gaal som Marie-Louise skickade till mig https://www.youtube.com/watch?v=j2S6c7NyI5c  (flera delar)läste jag även denna artikel om Kyra Kyrklunds träningsfilosofi.
http://dressagetoday.com/article/kyrklund_smaller_steps_030910-12392
Min tränare är uppenbarligen mycket inspirerad av Gaal då jag känner igen många övningar från våra träningar och det Kyra skriver om är mycket av vad jag pysslat med hemmavid senaste månaderna.

Att det ligger i människans natur att vi älskar att ha rätt är nog ingen nyhet för de flesta och de flesta av oss jobbar hårt (och offrar tyvärr ibland mycket) för att bevisa för vår omgivning att vi har det. Vi ryttare är inget undantag utan vill alltid få bekräftat att vi är på rätt spår (annars talar vi om det för alla som ids lyssna att vi faktiskt är det..)
För Heddans och min del finns det säkert vissa som skulle kunna ha åsikter om vilket spår vi är inne på. Nån kanske säger fel, nån kanske säger rätt och nån kanske rent av säger inget spår alls.
 En sak är dock säker att utan "speed control" så kommer vi aldrig komma vidare. Båda dessa proffs understryker vikten av att verkligen kunna kontrollera varje steg och att man måste backa tillbaka så fort man tappar kontrollen och balansen. För min del så får jag bekräftat att det jobb jag gjort med Heddan innan hennes korta vila är precis det hon behöver.
Så vi fortsätter pilla med detta ganska simpla jobb som  får så överraskande positiva resultat.

För även jag mår ju lite bättre när jag får bekräftat att jag är på "rätt" spår.

Att jag älskar bling är ingen nyhet för det som känner mig väl och Maggan var snäll och piggade upp mig häromdagen med en fin,blingad nummerlapp. Blir fint till vårens tävlingar!
Dessutom fick jag mina nya sporrar idag och de kan omöjligtvis ge skav så jag känner mig väldigt nöjd med det. Väldigt fina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar