torsdag 13 november 2014

Legat på latsidan

Det kan man iallafall säga att Hedwig har gjort sen senaste tävlingen. Hon har inte gjort så väldigt många knop och jag har även passat på att blistra bakknäna när hon ändå tagit det lugnt.

Det är inte så att hon står helt utan jag rider henne men utan samling. När man har blistrat knäna ska man inte rida böjda spår eller samla dem på ca en vecka. Jag behöver väl knappt skriva att Hedwig är rätt nöjd med det upplägget.

När hon har vilat ett tag kan jag helt ärligt säga att första känslan när man ska börja arbeta henne är att man med viss tvekan undrar om hon ens är utbildad LB. Hon är ju ett sto och någon sa vid något tillfälle att en valack fortsätter man där man slutade sist medan med ett sto börjar du om varje pass. Såklart en sanning med viss modifikation och det kan säkert även vara tvärtom beroende på individ men i Hedwigs fall är det en klockren beskrivning.Visserligen går det numera ganska snabbt att få tillbaka henne till en variant av hyfsat välutbildad häst och hon brukar vara fin att rida igen efter några dagars jobb men det finns stunder när jag tänker. Nä, jag orkar inte..att nästan jämt vara tvungen att börja om och börja om kan ibland kännas lite tröstlöst.
När jag ser henne från backen ser jag ju att hon egentligen har riktigt bra, och faktiskt bättre grundgångarter en många andra hästar som kommit mycket längre i sin utbildning än vad hon har gjort. Men kombinationen att hon är så ranghög, intelligent och inte så väldigt benägen att ta i mer än nödvändigt gör det ganska tufft.

Men sen är ju de där stunderna när hon plötsligt gör perfekta, spikraka luftiga seriebyten, trampar med superfin takt, gör en travökning som ger känslan av att flyga, känns helt mjuk, spänstig och reglerbar överlag. Då vaknar hoppet igen och man tragglar vidare. Och för att vara rättvis så kommer de stunderna mer och mer ofta nu för tiden.
Sen är det också upp till mig att antingen lyssna på den/de som hela tiden vill klanka ner på hennes svagheter eller på den/de som ser hennes kvaliteter och potential. Lätt att fastna i det negativa tankarna tyvärr.
Ljuspunkterna finns dock! En god vän till mig som tidigare tävlat internationell fälttävlan hör till skaran som ser hennes potential och allt som oftast ger mig bra tips och råd. Senast idag skickade hon en länk från en clinic med Edward Gaal där han går igenom hur han arbetar med sina hästar från ung till färdig GP-häst. Jag har tittat på den och tänkt att ja, nu ska jag fan lägga fokus på det här jobbet över vintern!
Så tack för den inspirationen Marie-Loise. :-) Motivationen börjar komma tillbaka!


I övrigt lyckades jag till min skam och häpnad göra sporrhåll på högersidan och detta hör verkligen inte till vanligheterna. V et att hon fick skav en gång för flera år sedan och då bytte jag till sporrar med rundtrissor. Efter det har det aldrig varit några problem tills nu då. Hon var visserligen ganska nyklippt om det nu kan vara en bidragande orsak. I fortsättningen tänkte jag  lämna en liten ruta vid skänkelläget som lite extra skydd. Dessutom har jag beställt ett par sporrar med en rullande kula som tydligen är väldigt mild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar