söndag 9 mars 2014

Vi kom sist! :-))

I torsdags åkte vi till Brolöten och red igenom en msvB5 för Gustav Svalling. Det var första gången som jag red igenom programmet i sin helhet sen i augusti faktiskt. Självklart har jag ridit delar ur det hemma men inte satt ihop det.
Med tanke på det gjorde hon riktigt bra ifrån sig och fick 65.2% trots att hon inte kändes sådär superlösgjord och blev dessutom för låg i formen och för att förbättra den fick vi efteråt jobba med att rida kvartpiruetter i galopp och hon var riktigt duktig.
Hedwig är inte en häst som direkt tar i lite extra om det tar emot lite i kroppen så med henne måste jag verkligen jobba för att hon ska vara såpass stark att hon kan utföra rörelsen utan att det är direkt jobbigt för henne för att den ska bli bra. När det tar emot i kroppen blir hon sur och tvär och vill räta ut sig och göra sig lång. Så det gäller att hitta övningar som successivt stärker henne. Även att hoppa studs är en sådan övning så jag tror jag får börja ställe upp lite studshinder hemma och hoppa lite en gång i veckan också.

Igår åkte vi ner till Mantorp och red en riktigt dålig tävling. Det var absolut inget fel på tävlingsplatsen men på framridningen var det väldigt trångt med många ryttare inne där samtidigt. Hedwig blev ganska spänd och ville mest bara älga på. Jag hade planerat att låta henne få jogga i långsamt tempo i en kvart eftersom det brukar hjälpa henne att komma igång bra i kroppen. Hon var inte speciellt intresserad av någon lugn jogg utan det kändes mest som att jag satt och bromsade något slags expresståg.
Så efter en framridning där jag inte fått loss henne nämnvärt var det dags att äntra tävlingsbanan. Hon var fortfarande rätt på när jag kom in men efter första travökningen så tvärdog hon och det kändes mest som att det var jag som fick bära runt henne där inne.
Vi kom sist av 13 startande med en % på 58.6. Jag var inte speciellt förvånad utan hade själv gissat på det resultatet ungefär.
Skrattade lite för mig själv då jag stillsamt kunde konstatera att vi uppenbarligen är vad någon lite föraktfullt kallade för "klassutfyllnad". Alltså de halvkassa ekipage som deltar i klassen för att andra ska ha några att vinna över...
Jag har inte så väldigt mycket att jämföra med men Hedwig kan skifta mellan vara superlätt, mjuk och energisk att rida till att vara stel, tvär och svårpåverkbar.
Oftast så har den mer svårpåverkbara hästen följt med in på tävlingsbanan medan den där lättridna av någon outgrundlig anledning valt att stanna kvar på framridningen. De två senaste tävlingarna har jag dock fått med den där trevliga lättridna in på banan större delen av programmet men igår valde den tydligen att stanna hemma helt och hållet..
Nu har vi ingen mer tävling inplanerad förrän om en månad och det känns ganska skönt. Hon verkar ha det lite jobbigt i kroppen just nu vilket kan hänga ihop med pälssättning och brunst. Men utseendemässigt börjar hon verkligen se fin ut nu! Hon har äntligen lagt på sig riktigt bra och fått tillbaka det mesta av sin fina hals och börjar se riktigt rund ut över överlinjen. Dessutom har hon fått sina "måbra fläckar" mycket tidigare iår. Dessa brukar inte komma förrän hon börjar äta grönt gräs men redan nu börjar hon bli så fint apelkastad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar