måndag 10 mars 2014

Lite spa för Heddan

Lollo som kommer ut och masserar Bonsay ca en gång i månaden var snäll och gav även Heddan en genomgång förra veckan. Jag hade inte hunnit prata med Lollo förrän idag men hon kunde iallafall ge mig en bra förklaring till varför Heddan känts lite obekväm sista tiden. Hon är stark i bakbenen men när hon blir trött i dem försvarar hon sig genom att ta stöd och bli för statisk i halsen. Det i sin tur har lett till att hon har fått spänningar i nackbandsinfästningen och på höger sida mitt på halsen.
Tipset jag fick var att lägga in många micropauser när jag rider och variera formen korta stunder.

Vi har ju jobbat ganska mycket med tramp senaste tiden plus att hon samlar sig mycket mer nu i galoppen. Det har säkert bidragit till att skapa spänningarna.
På måndag kommer equiterapeut Mats Gunnarsson ut och behandlar henne. Hon hade ganska rejäla spänningar i nacken för ca 1½ år sedan som han hjälpte henne med på ett suveränt sätt.
Först genom att behandla henne med akupunktur för att få spänningarna att släppa och sedan genom manupilation och slutligen lite laserbehandling. Hon var supermjuk efter det så det känns som att han kommer väldigt lägligt.
I början av april kommer sedan Lollo ut igen och då passar det perfekt med en check för att se hur mycket av spänningarna som finns kvar.
Hedwig uppskattade dessutom massagen otroligt mycket och tyckte att nu börjar matte äntligen förstå hur en prinsessa ska skötas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar