torsdag 27 mars 2014

Träning och sårskada

På något besynnerligt sätt lyckades Hedwig ådra sig en sårskada i skritten förra veckan. Den har krånglat lite med ett ganska svullet ben som resultat. Jag fick iallafall ordning på det och igår såg såret ganska bra ihopläkt ut och benet var nästan inte alls svullet längre. Jag hade planerat en uteritt med lite cantring på Borgs galoppbana som bonus. Satte på henne terrängskydden för lite extra skydd. Detta visade sig vara ett dåligt val och de hade snurrat runt benet och dragit upp en ganska stor bit av sårskadan igen upptäckte jag när jag kom hem. Jag var vansinnig och ville helst bränna upp skiten. (Skydden alltså) Så himla irriterande! Jag gjorde rent som vanligt och satte på bandage plus lindor men såklart var benet svullet idag igen.
Nu är det enbart mjuka lindor som gäller tills det är helt läkt.
Som tur är är hon inte alls halt utan jag rider som vanligt. Viktigt också att hon får röra ordentligt på sig eftersom svullnaden går ner helt när hon gått ett pass.

Så i måndags åkte vi över till Borgs och tränade för Per Sandgaard igen. Tycker att vi får väldigt bra hjälp av honom och han går direkt på och tar tag i och hjälper mig att få ordning på våra svagheter.
Det handlar inte om någon duttiduttridning eller en massa trix utan fokus ligger på att få henne loss i sidorna och mycket mer självbärig. Min taskiga tajming måste också förbättras avsevärt! En stor fördel är att min egen tränare både rider för honom och är med när jag tränar. Därför kunde vi idag jobba vidare på samma tema och det resulterade i att jag kunde rida riktigt bra travskolor samt att jag äntligen fick till en bra galoppsluta åt höger.

Extra roligt är att Pia varje gång hon ser Hedwig nu påtalar hur otroligt fin hon blivit i kroppen. Och hon är verkligen fin nu. Tror jag måste ta lite uppställda bilder för att visa hur härligt rund och blank hon är. Plus underbart vackert apelkastad!

2 kommentarer:

  1. Nej så typiskt med skydden som skavde då! :-/ Hoppas det läker på sig raskt! Småsår kan vara bra irriterande. KRAM

    SvaraRadera
  2. Ja hästar är ju så himla känsliga när det gäller sår. Men förhoppningsvis är det snart läkt. :-) Kram

    SvaraRadera