söndag 16 februari 2014

Årets andra start plus film

Igår åkte jag iväg på årets andra start. Snälla Maggan följde med som groom och hjälpte mig även på framridningen på ett suveränt sätt.
Hedwig laddar upp hemmma innan avfärd

Vi åkte till Södertäljes fina anläggning där förutsättningarna verkligen är utmärkta. Två ridhus som ligger vägg i vägg och med samma underlag i båda. Hedwig verkar trivas väldigt bra när hon när hon är där och känslan på framridningen var helt underbar. Hon var så otroligt fin i formen och bara dansade fram så mjuk och lätt. Även om jag inte kan ta med mig allt det in på banan så känns det numera som att jag får med mig 70-80% in på banan och det är verkligen ett stort framsteg.
Fina Heddan på framridningen

Det kan vara svårt att exakt återge för någon som inte är insatt vad det innebär eftersom folk generellt tror att en häst är likadan att rida oavsett var den befinner sig. Så är naturligtvis inte fallet eftersom en häst är en levande individ som påverkas och reagerar på yttre faktorer lika mycket som vi gör.
Skillnanden mellan kommunikationen på framridningen och tävlingsbanan kan jag beskriva som att på framridningen har vi ett perfekt samtal med varandra där Heddan hela tiden lyssnar fokuserat och svarar med exakt timing. Inne på banan blir hon lite mer ofokuserad och svarar med en liten fördröjning eller pratar i munnen på mig. Hon är ambitiös och vill gärna göra rätt men blir såklart lite spänd när hon kommer in i ett okänt ridhus där hon plötsligt är helt ensam utan andra hästkompisar. När det knastrar lite i kommunikationstråden blir det lätt missar som ett något sent byte eller att hon lägger det för tidigt (pratar i munnen på mig) i sin iver att visa hur duktig hon är.

Igår gjorde hon ett väldigt jämnt och mjukt program där jag tycker att hon var med mig riktigt bra större delen av programmet. Det blev en kommunikationsmiss i höger öppna där hon av någon anledning hade bestämt sig för att det egentligen borde vara en sluta..blev en ganska märklig rörelse..och en 4 i poäng. Annars hade hon samlat på sig flest 7:or fram tills dess och fick sen några till.
I galoppdelen åkte hon ner ett snäpp och vissa poäng håller jag med om andra inte. Tex har jag svårt att se hur skritten och fattningen i det enkla bytet kunde vara diffus då hon tydligt skrittar 5 steg och gör en bra fattning. Sen la hon sig lågt under allmänna omdömet med 7 på gångarterna 6.5 på sistsen o 6:or på resten. Tycker att det är märkligt att vi bara fick en 6:a på vägarna till exempel när andra som hade hästar som skyggade och kastade sig runt fick 7 på vägarna. Resultatet blev 63% och som en jämförelse har vi fått 71% i samma klass fast på en sämre ritt.  Men så är det i bedömningssportens värld och  förmodligen fick vi lite extra på den ritten och förmodligen lite snålt på denna.
Som ryttare måste man ändå fokusera på hur hästen känns och går och den har verkligen gått framåt väldigt mycket. Nästa tävling sitter det en annan tant bakom bordet och då får man förhoppningsvis lite bättre betalt som en klok kvinna sa en gång.

Film från framridning

Film från tävling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar