fredag 28 juni 2013

Första träningen och selektionssto

I onsdags tränade vi för första gången sen april. Hedwig var överlag fin och känns verkligen himla fräsch men lite stark i galoppen så de där fina bytena från i lördags gick inte att visa...naturligtvis. Det kanske var en engångsföreteelse..I onsdags var de återigen lite efter hjälpen och hon blev lite upprörd. Funderade efteråt och tänkte att jag ska börja räkna galoppsprången innan jag byter. Det gjorde jag i lördags och då flöt det ju på väldigt lätt. Har upplevt samma fenomen i hoppningen. Om jag räknar sprången fram till hindret kommer hon oftast mycket bättre an och sprången bli fina. Vet inte riktigt varför det blir så men kanske jag slappnar av lite mer i kroppen och sånt känner hon direkt.

 Hon har nu varit igång i en månad och jag kommer fortsätta att successivt trappa upp träningen två-tre veckor till. Då har igångsättningen motsvarat tiden som hon vilade och hon borde vara helt igång i slutet på juli.
Dagen efter träningen skrittade vi bara runt lite i omgivningarna och klättrade några vändor i skogsbacken intill anläggningen. Idag galopptränade på galoppbanan och jag la till ett varv till åt båda hållen. Visserligen lägger jag in ett skrittvarv mellan varje galoppvarv men nu blev det sammanlagt tre varv åt båda hållen. Banan är 640 meter så det blev 3.8 km galopp och 4.5 km skritt. Ingen trav alls. Efteråt kändes hon väldigt mjuk och lösgjord och NÖJD.
Som avslutning fick hon ledsaga min tränares fyraåriga dotter och hennes minishettis runt utebanan några varv. Dottern skrittade med mycket sträng och koncentrerad min där hon endast avbröt sin fokus när hon med ganska skarp röst frågade: " Varför har du piska på Heggan??" Hm..fann mig inte riktigt där..samt "Nu kan du svänga ut från ridbanan för jag ska rida i ridhuset!"

Har även varit inne på ASVHs hemsida och sett att hon uppfyller kriterierna för att bli selektionssto. Dels genom att hon blev klass I på 3-årstest samt har lägst 60% i msvB. (Hon har ju som bäst 71.16% i msvB och sammanlagt 14 resultat över 60%) Som jag förstod det berättigar det till att bli **selektionssto och skrivs in under hennes uppgifter i ASVH. Vet inte om jag kommer betäcka henne men om jag gör det så kan man få rabatter på vissa hingstar tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar