torsdag 13 september 2012

Träning

Just nu börjar jag alltid alla dressyrpass med att rida länge i skritt. Inte så att jag skrittar på lång tygel i en halvtimme, det gör jag bara ca 10 minuter utan jag jobbar henne aktivt i skritt. Mycket öppna, förvänd sluta, diagonalsluta, skänkelvikningar. När hon känns mjuk och följsam galopperar jag i båda varven en stund och där efter lite trav med skolor och skänkelvikning. Blir förvisso en väldigt lång uppvärmning om man räknar in skritten men jag tycker att detta system funkar bra för tillfället.

Idag jobbade vi mycket med att få henne rundare och mer ihop i galoppen. Om man tittar på protokollet från senaste tävlingen så har hon nästan bara 7or i travprogrammet (förutom 4an på ena slutan och 5 på travökning med taktmiss) men tappar sen i galoppen där hon lätt blir för lång och långsam. Det är ju lätt att säga att hon ska aktiveras mer men inte heller helt lätt eftersom det blir lite pest eller kolera. När jag aktiverar avgår hon gärna o tar inte direkt halvhalterna...aktiverar jag inte blir hon för långsam.
Ett bra sätt att komma åt henne på träning är att trampa henne o sen fatta galopp några språng sen ner i skritt och trampa några steg och sen fatta ny galopp etc. så vi kommer jobba henne rätt mycket så här.

På lördag är det ny tävling så då får vi se om vi kan få några % bättre än förra helgen..:-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar