söndag 16 september 2012

Trägen vinner eller hur säger man..

Tävlingen i går hos Södertälje ridklubb blev en riktig succé för oss och vi lyckades rida ihop hela 71.16% i en msvB2 och kom totalt tvåa med det resultatet.

Visserligen kändes Hedwig väldigt mjuk och härlig i programmet men att vi skulle få så höga % var absolut inget jag hade räknat med så jag tappade verkligen hakan när jag hörde resultatet i högtalaren.

Vissa grejer har dock blivit bättre och det kan ju faktiskt vara det som nu börjar ge resultat. Tex så märkte jag i förrgår att när jag aktiverade henne med skänklarna i både traven och galoppen så avgick hon inte bara utan samlade sig faktiskt lite mer och kom upp mer i fronten. Det hade jag nytta av i går när jag kände att hon började sträva neråt i den andra öppnan. Istället för att hon blev för låg så fick jag till en fin öppna med härligt flyt.

Framridningen ägnade jag till stor del åt mina övningar i skritt då dessa faktiskt verkar funka bra på min häst och jag kan få henne att bli aktiv bak och  korta ryggen.
Vanligtvis brukar man ju rekommendera att man värmer upp sin häst genom att jogga i lite låg och lång form men det funkar  inte speciellt bra på Hedwig och om jag rider så i början är det svårt att få ihop henne tillräckligt. Däremot avslutar jag alltid alla ridpass genom trava av henne och  låter henne få sträcka ut halsen och ryggen.

Vi har två tävlingar kvar den här säsongen och förhoppningsvis ska vi kunna prestera bra på dessa också även om jag förstår att det kan blir svårt att toppa gårdagens resultat. Men jag är verkligen så glad för det och även om Hedwig inte är en superflashig gångartstalang så är det underbart och känns välförtjänt att få bra betalt för en ritt på en häst som är lösgjord, välriden och väldigt lydig. (Domarens kommentar igår.:-)

Här kan man se protokollet via equipe


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar