fredag 14 september 2012

Dagens ridpass

Större delen av passet idag var hon verkligen superfin. Dock måste jag hela tiden komma på nya övningar hur jag ska kunna komma åt henne utan att hon får allt för många ilskna utbrott. Hon är duktig på att trampa nu men det är ju också lite jobbigt och vi har en liten puckel just nu att ta oss över innan det blir riktigt bra. Puckeln består av att hon ska släppa igenom mer i ryggen och nu precis innan det är på väg att bli riktigt bra så kan hon emellan åt kasta in bakdelen, backa i full fart, tölta i sidled (?) etc. Efter några sådana här attacker där jag inte gör så mycket mer än bara lugnt säger att jo vi ska göra det här så brukar hon trampa  riktigt bra flera steg.

Idag testade jag att istället för att bara börja trampa från rakt spår så red jag en öppna i väldigt samlad, aktiv skritt och rätade sen ut henne några steg där jag bad om tramp för att sen åter igen rida en öppna i aktiv samlad skritt. På det här sättet blev det svårare för henne att komma undan och övningen fungerade faktiskt bra. Jag ska nog använda mig av den i fortsättningen ett tag och se om jag inte kan undvika räserryggningarna i allafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar