tisdag 30 januari 2018

Att hålla sig till planen



Det gäller att tro på det du gör. Inte kolla alltför mycket i sidospeglarna vad alla andra sysslar med. Lita på dig själv och håll dig till planen.

Äkta värden och principer är tidlösa. De gäller i alla väder, och ändras inte hur som helst. Koncepten sådana människor utvecklar blir tydliga, begripliga och går att upprepa. De kommer därför ofta längre än de som bara ändrar och river upp. Det går inte att vara så ängslig och osäker. Och även när du blir det, hämta styrka från den grundläggande kärnan. Vilken är din? ( Olof Röhlander,2018)


I höstas var jag på en väldigt inspirerande föreläsning med Olof Röhlander. För de som var intresserade kunde man lämna sin mailadress och numera får jag veckans peptalk varje vecka. Idag handlade det om att hålla fast vid sin idé och mål utan att låta sig påverkas eller stressas av andra influenser.

Nyttigt för mig att läsa då jag har gjort en plan med hästarna som är genomförbar för mig och som jag tror kommer fungera bra. Dock blir jag lätt otålig och vill mer och snabbare än vad planen säger. 
Förutom att Platina har/ har haft en besvärlig mugg på alla fyra benen som jag efter veterinärkontakt förhoppningsvis börjar få ordning på verkar båda hästarna må helt bra. Det gör såklart att jag vill göra mycket mer med dem än bara rida ut, promenera och longera. 

Jag har anmält båda till träning för Per i mitten på mars och även om jag inte tänker mig några supertuffa pass då så är det ett bra mål att båda ska kunna delta och ha det som en uppstart för att komma igång mer seriöst med träningen sen under våren. Förhoppningsvis ska mitt upplägg fungera så nu att Heddan ska vara fräsch och fin och kunna gå lite tävlingar senare i vår. 
Platina ska bara bli mer riden och sen får tiden visa hur mycket jag kan kräva av henne.  En positiv effekt som alla våra långa promenader har gjort förutom att hon har växt ikapp sig är hur fin skritten har blivit. I somras var den lite kort bak men med en väldigt fin bogfrihet. Nu har hon ca två dm övertramp bak och samma fina bogfrihet fram. Förhoppningsvis ska jag kunna få henne tillräckligt avspänd i tävlingssammanhang så hon kan visa upp den. Galoppen är magnifik. Verkligen riktigt fin och traven är lätt, taktmässig och bogfri. Tänker på det när jag tittar på henne när jag longerar henne. Vilken liten ballerina hon är!


Jag planerar faktiskt att rida henne hela våren, sommaren och även höst. Sen kan hon få en lugnare period under vintern med promenader och skritturer istället för att jag låter henne gå på sommarbete. Visserligen tänkte jag ha henne på bete så att hon får vara ute dygnet runt men jag tänker rida henne hela sommaren.
Nu är snart januari slut och bara en vintermånad kvar. Tyckte inte alls det var länge sedan våren kändes väldigt avlägsen men nu är den ju nästan inom räckhåll..februari har ju inte så många dagar.😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar