fredag 5 januari 2018

Ljuset i tunneln

Lite så börjar det ändå kännas nu.
Jag känner mig själv nästan helt återställd och är helt klart redo för att hoppa upp i sadeln igen. Visserligen kommer jag inte kunna rida några våldsamma träningspass men skritt och snart även lite trav och galopp borde inte vara några problem.
Hedwig ska iofs bara skrittas ett bra tag till men Platina skulle uppskatta lite mer fart. Jag har ju gått en hel del promenader med henne nu denna vecka och hon blir som en filbunke bara hon får komma ut regelbundet så jag tänkte allt hoppa upp på henne snart också.
Hon är mycket coolare ute än på banan så jag tror att min plan att först gå med henne bort till skogen och sen hoppa upp där är bästa igångsättningen för henne.
Med tanke på detta blogginlägg så tror jag att det kan vara bra för båda hästarna att i första hand sättas igång med pass ute på rakt spår.
http://ponnymamman.se/okategoriserade/igangsattning-efter-vila-sa-gor-du-2/


Sen är jag såklart sugen på att åka till Borgs med Platina så snart som möjligt. Jag har varit lite bekymrad över lastningen men läste lite om hur Tristan Tucker gör och bestämde mig för att låna lite av hans idéer. Så istället för att gå in med henne provade jag att skicka in henne. Några snälla stallkamrater hjälpte till med att ha longerliner på båda sidorna av släpet. Vi behövde inte alls använda dem utan vi hade dem bara där för att rama in henne lite bättre. Madde stod inne i släpet med en hink som var full med äpplen, morötter, lite pellets och sockerbitar. Platina var hur duktig som helst och jag kunde skicka in henne lugnt och fint och sen klappa lite på baken så backade hon ut helt lugnt. Tristan Tucker använder inte en godishink men det fungerade så bra med den när jag lärde Hedwig att lastas på samma sätt så jag tänkte att Platina nog också skulle uppskatta att få belöning varje gång hon gick in.
I slutet tog vi bort longerlinorna på sidan och hon gick in lika fint även utan dem. Idag stängde vi inte baklämmen men ska eventuellt prova att göra det imorgon. Ju mer jag lär känna Platina så lär jag mig också att även om hon är så otroligt snäll så måste hon få tid till allt och aldrig stressas.
Hedwig kunde man forcera mer emellanåt utan att hon bröt ihop helt men Platina kan man absolut inte stressa på. Sen lär hon sig ändå väldigt snabbt så det finns egentligen ingen anledning att ha så bråttom med saker och ting.


Upptäckte också att hon börjat tappa vikt vilket var lite konstigt då hon får samma fodermängd. Dock har hon knappt satt någon vinterpäls så jag antar att hon fryser ute i hagen på dagarna. Hon har bara haft ett ofodrat regntäcke på sig så nu får hon låna ett av Heddans stalltäcken att ha på under. Jag har även ett tjockare vintertäcke till henne som jag nog får lägga på henne nu när det ska bli kallare. Hedwig klippte jag i höstas men det har vuxit ut nästan helt och hon sätter en ordentlig päls. Tror inte jag klipper henne nu eftersom hon ändå inte ska gå något hårdare pass. Hon behöver inget stalltäcke inne längre men kan få ha ett av sina vintertäcken i hagen nu när minusgraderna kommer.


Även om det bara är i början av januari och jag inte kan börja träna någon av hästarna direkt så känns det så mycket roligare när man kan ha en plan med båda och jag kan börja göra något med dem. Dessutom blir det ljusare och ljusare nu sakta men säkert och innan vi vet ordet av så är våren här med sina långa ljusa kvällar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar