fredag 29 april 2016

Rätt men fel

På tävlingen i Mariefred lyckades jag lägga ifrån mig mina favoritsporrar. Självklart ett par svindyra sprenger Balkenhol. Insåg tillslut att jag aldrig någonsin mer kommer få se dem igen och beställde ett par nya för 700:- Idag kom de och de var FEL sort!! Ingen trissa! Men jag har inspekterat dem och tror iofs att de kommer fungera fint. De ser mjuka ut eftersom de är rundade och borde accepteras av prinsessan.

Idag red jag med kandaret för första gången på  över ett halvår. Visserligen provade jag ett PS-kandar för några månader sen  men hon var lika gräslig på det som hon var idag på sitt eget kandar. Jag tror det är lika bra att jag säljer det. Synd eftersom det är ett superfint, rundsytt Münchenkandar från OS men hon hatar verkligen att gå med två bett. Det enda som duger är PS-tränset och ett vanlig tredelat tränsbett. Hon var bitvis fin idag på träningen men hennes missnöje kände jag påtagligt och det blev en hel del krigande. Nu har jag lite dåligt samvete eftersom hon har varit otroligt mjuk och fin i veckan och det nästan kändes som jag förstörde det fina jobb som hon har presterat denna vecka med det där skitkandaret.
Nåväl, nu blir det bara träns i fortsättningen. Anledningen till att jag provade med kandaret är att jag ville se om jag kunde få henne lite mer sluten men med tanke på obehaget som hon uppenbarligen upplever är det lika bra att lägga ner det projektet kandar.

Förutom dagens dipp då så verkar hon vara i fin form och skulle utan att skämmas kunna göra reklam för vilket hästfoder som helst. Blank och superfin i hullet. Fullt med måbra prickar som hon gärna solar när tillfälle ges. Hon är även väldigt mjuk i ridningen i vanliga fall och jag har under senaste halvåret riktat in mig på att hålla framförallt muskulaturen mjuk och elastisk. Hon får massage flera gånger i veckan med två olika maskiner från Thumper som förmodligen gör den största skillnaden. Plus att jag då och då toppar jag med lite biolight. Sen kommer även min superduktiga equiterapeut ut en gång i månaden.

Fodermässigt då. Egentligen tycker jag att foderstaten ska vara så simple som möjligt och hon äter såklart mest hö, ca 13-14 kg. Men jag har upptäckt Pavo och hon är så grymt fin i kroppen av det lilla hon får av det. 

Tre olika sorter verkar kanske hysteriskt men av GoldE äter hon ca 3 dl om dagen, muscle care 100 gr och tripleP får hon bara innan ett tuffare arbetspass. 
Hon äter även några dl lusern och krafft groov (som jag fortfarande har kvar sen jag köpte biolighten!)

Hon är så fin i kroppen att jag bara njuter av att titta på henne och väldigt mjuk och fin i ridningen. Verkar som konceptet funkar fint. Tre placeringar av fyra starter i msvB är ju inte så tokigt heller.

Nu ska vi prova en msvA igen nästa start och det ska bli jättekul. Denna gång blir det Årsta-Runsten. Där har vi bara varit och hoppat terräng men jag har varit otroligt sugen på att rida i deras fina ridhus länge nu så det ser jag fram emot. :-D
Sen har vi finalen i div I som går av stapeln på hemmaplan. Priserna är så otroligt fina att jag helst inte vill ha några konkurrenter och vinna allt själv men jag måste verkligen få rekommendera denna tävling. Lite skillnad på vit plasthink och ponnyskydd kan jag säga..:-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar