tisdag 19 april 2016

Provar på MsvA

Mitt mål i år om Heddan får fortsätta vara skadefri är att hon ska bli stadig i msvA. Nu har vi provat programmet två gånger. (Tror jag kan vägarna nu o att första travökningen börjar vi S!!)
I lördags hade hemmaklubben ordnat en pay&ride och jag tyckte det var ett bra tillfälle att sätta ihop programmet under tävlingsliknande former.
Hon skötte sig riktigt bra och jag red även ganska anständigt. Tänkte att nu måste jag vara noggrann och verkligen se till att rida all delar. Även om det blev lite missar och hon behöver blir både säkrare och starkare i piruetterna och serien tycker jag hon är riktigt fin i formen större delen av programmet. Uppe och framme med nosen utan att se ihopdragen ut.
Film från P&R
I söndags åkte vi till Enköping och tävlade. Heddan kändes väldigt mjuk och fin men jag red för mesigt. Vågade inte samla henne tillräckligt eller kanske rättare sagt "nöjde mig"med att hon kändes lätt och mjuk. Hon behöver mycket mer stöd från mig för att hålla ihop bättre i den klassen och klara bla piruetterna. Sen blir det uppenbart att vi inte tränat diagonalslutor på ett tag..nästan helt raka..:-))
Jag är inte heller helt säker på varför hon tyckte det var en fin idé att lägga in en massa byten på båda uppridningarna? Intressant att hon kränger en del i bytesserien på diagonalen men är nästan spikrak när hon byter lite i varje och vartannat på medellinjen. Vore ju trevligt om vi kunde komma överens om att det även går bra att vara rak i serien på diagonalen samt skippa bytena på medellinjen..:-))
Tävling Enköping

Funderar också lite på om jag får rikta in mig på en klass i taget. Hon har helt klart en lättare variant av Asberger och blir lite konfunderad/stressad när jag byter klass. Har bla en tendens att gissa sig till vad som ska komma härnäst och är dessutom blixtsnabb att agera utifrån sin gissning. Har hon däremot lärt sig ett program och känner sig trygg i vad som ska komma väntar hon bättre på mig och vi blir mer samspelta. Så frågan är om jag inte bara ska rida msvA när allsvenskan är klar. Tror definitivt inte på att blanda in St Georg eftersom hon då kommer bli upprörd över att jag hela tiden "rider fel". När jag tycker hon är stabil i msvA får vi byta och bara rida St Georg. Självklart ska man kunna byta och rida olika program två dagar på raken men jag känner min häst väl och för mig är det inga problem att anpassa mig efter hur hon funkar. :-)

Men det blir inte bara dressyr. Idag roade vi oss med en uppfriskande galopp tillsammans med kompisen Leva. Både Heddan och Leva fick för sig att de båda var unghästar igen och hade gärna rejsat på lite mer än vad tanterna på ryggen tillät..Imorgon blir det hoppträning och det gillas extra mycket av mattes lilla prinsessa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar