fredag 27 november 2015

Plötsligt händer det

Hästen är på tygeln på riktigt. Ja ska den inte vara det jämt då. Självklart ska den vara det men har man en stark märr som hellre använder sig av skjutkraft en bärkraft är det lättare sagt en gjort..

Vad exakt som har hänt kan jag inte säga men misstänker att allt masserande, biolightande, muskelmedel och mitt nya träningsupplägg har plötsligt gett resultat. Hon bär sig på ett sätt som jag bara kunnat drömma om tidigare och är enkel att rida i form på träns på ett helt vanligt tredelat tränsbett.

Men att hon är ovan vid detta märker jag genom att hon plötsligt känns sladdrig på ett helt nytt sätt. Inte så konstigt eftersom hon inte är så stark i detta ännu. Serier är tex inte speciellt meningsfullt att rida eftersom hon inte använder sig av kapten zoomtaktiken på samma sätt längre och då blir det så klart förfärligt jobbigt att byta flera gånger om man ska vara bärig hela tiden.

Tänker att jag just nu fokuserar på att rida raka linjer på diagonalen och bara lägger in enstaka byten då och då. Tror det är viktigt att skynda långsamt nu så att hon inte blir överansträngd i bakknän tex. Idag skrittade vi bara på galoppbana med tanke på det eftersom hon jobbade så himla fint igår på träningen.

Märklig känsla är det iallafall och jag tittar lite förvånat i spegeln på den fina siluetten av min duktiga häst. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar