söndag 22 november 2015

Programridning idag

Idag åkte vi över till Wisbohammar och red en programridning. Hedwig har gått väldigt trevligt sista tiden och jag gillar möjligheten att kunna stämma av ungefär på vilken nivå man ligger med en programridning då och då. Just idag hade dock Hedwig bestämt sig för att hon inte tyckte det var helt lämpligt med en massa trixande på dressyrbanan. Eller egentligen var det inte hennes fel. Jag hann inte rida henne igår eftersom vi hade trevligt besök hemma. Då är det extra viktigt att hon får en lång och lugn uppvärmning. Den planen föll när översta luckan till släpet hade frusit fast och jag ägnade ca tjugofem minuter åt att få upp den. Pia var också med ute och hamrade lite på den samt tipsade om någon lämplig sprej som man kunde använda för att få eländet att tina. Lyckades iallafall få  upp den efter en hel del svordomar och andra mindre trevliga formuleringar.

Det gjorde att jag bara hann värma i trettio minuter och det är för kort tid med tanke på att jag brukar vilja skritta i 15-20 minuter. Dessutom hoppade jag över trav och galoppövergångar som oftast får henne att komma igång fint i kroppen. Så in och försöka rida igenom msvA på en Hedda som var lite småsur över att jag inte förberett henne bättre. Domaren var dock en trevlig bekantskap som ändå gav oss nästan 61% och tyckte att Hedwig var en trevlig häst med vacker sida samt att hon gillade att hon gick i msvA-form (Det var jag mest nöjd över att få höra..)men att hon var lite av och på i programmet. (jotack..) Efter fick jag rida lite trav och galoppövergångar som alltid hjälper henne att komma loss i kroppen samt får henne att slappna av mer. Vi tog några varv åt båda hållen på volten och sen red jag igenom hela programmet en gång till. Nu var hon mycket mer med mig och jag fick ett bättre flyt genom hela programmet så klart nöjd med att kunna avsluta så.

Det var i alla fall väldigt trevligt och välarrangerat med en positiv och sympatisk domare! Stort tack till er som hade lagt ner tid och jobb så vi andra kunde rida. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar