lördag 31 oktober 2015

Sista starten för i år

Det blev inte något jätteintensivt tävlingsår för oss med endast sex starter totalt. Heddans skada i våras gjorde att i princip hela säsongen gick om intet.
Men vila kan som bekant även göra gott och jag tycker att hon är mycket finare nu än innan skadan. Visserligen har jag ändrat lite i träningsupplägget och även hur jag gör för att hålla henne fräsch,

Vi har ju kommit fram till att hon verkar ha svårt att göra av med mjölksyra och kan bli ganska stel om hon inte har fått ordentlig avskrittning tex efter ett träningspass. För att hjälpa henne ytterligare så får hon massage två gånger i veckan och biolight med drainage 2 nästan varje dag. De dagar hon får massage får hon vila förutom en halvtimme i skrittmaskinen. Dessutom får hon ett tillskott med e.vitamin, selen och lysin varje dag.

Tycker detta gör stor skillnad  och hon har blivit mycket mjukare i kroppen och hela hon känns väldigt välmående.

Så även om tävlingssäsongen blev kort så är jag nöjd med resultatet. Två fina placeringar  i msvB har det blivit och en start i msvA med godkänt resultat, Hon är klart på gång i msvA och jag tror hon kommer göra riktigt fina resultat i vår om hon får fortsätta vara frisk och vi kan ägna vintern åt att stärka upp henne och befästa piruetterna och serierna ordentligt. Jag ska erkänna att vi hemmavid bara har ridit kvartspiruetter i princip hittills och serierna har jag knappt tränat alls då hon kokat över lite i huvudet. Less is more sa en klok kvinna till mig en gång och jag tänkte att vi avvaktar lite med att pressa henne i dem. Så idag blev piruetterna såklart förstora och i serien bytte vi några gånger i vart fjärde och några gånger i vart tredje..Jag lyckades iaf klämma in fem byten på diagonalen men de blev lite som hejsan såklart. Travprogrammet gjorde hon galant och hon låg på 65-66% hos alla tre domarna fram till första piruetten. Duktig tjej tycker matte!

Väldigt glad blev jag även för min tränare som gjorde en väldigt flott runda på fina Syncro och tog hem segern. Verkligen välförtjänt!

Träningen för Liane W i torsdags gav även det ny inspiration då hon sa att får du henne bara ordentligt mellan hand och skänkel blir hon hur fin som helst och du kommer inte ha några problem att rida program över huvud taget. Så detta blir klart det största målet att uppnå till våren. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar