lördag 3 oktober 2015

Lite uppdateringar

Vi har hunnit med en till tävling och denna gång blev det en fin tredjeplacering. Hon spände till lite mer än veckan innan och då blir hon lite svårpåverkbar i skolorna och skrittpiruetterna. Galopprogrammet tycker jag hon gjorde fint med fina byten utom det sista kanske då hon föll isär lite och kapten Zoom återuppstod. :-))
 
Foto: Katrin Ljungberg

I övrigt jobbar jag mycket med att försöka hålla henne så mjuk som möjligt. Vi har funderat lite över varför hon ofta känns ganska stel och behöver ganska lång uppvärmning. Vi tror att hon har svårt att göra av med mjölksyra och behöver hjälp med detta. Förmodligen därför jag tycker att hon känns mycket bättre när jag har använt drainage 2 programmet på biolighten som hjälper till att transportera bort slaggprodukter. På sista tiden har jag dock börjat ge henne massage två gånger i veckan med en maskin utformad för hästar, en sk Thumper, i kombination med biolight .Det är faktiskt ganska häpnadsväckande hur stor skillnaden blir. Jag masserar henne i ca en halvtimme och därefter ca tjugo minuter bioligth när hon har vilodag. Hela hästen är helt mjuk och elastisk dagen efter och fantastiskt härlig att rida.
Thumper plus biolight :-)


För att hjälpa henne ytterligare har jag även köpt ett tillskott med vitamin E, selen och lysin. 

Vi har börjat träna på delar ur msvA igen och hon verkar ha lättare för flera grejer nu än i våras så oavsett tror jag denna vila har gjort henne gott på många sätt. Vi har två starter kvar i år som jag hoppas vi ska kunna genomföra med gott resultat. En msv B4 och en msvA. :-) Arbetspassen är oftast korta med många micropauser. Jag månar om att hålla henne på gott humör och försäkra mig om att  jag inte rider henne för länge. Hon känns i princip aldrig trött och därför tror jag att man lätt kan tro att hon orkar mer än hon gör.

Perfekta fram och avskrittningsmöjligheter har vi på galoppbanan. Heddan som vanligt pigg o munter o full med energi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar