söndag 25 oktober 2015

Dagens tävling

Jag är så himla nöjd med Heddan idag. Hon var så underbart härlig och rolig att rida genom i princip hela programmet.

Öppnorna som ofta är svåra på tävling när hon spänner till gick hur lätt som helst idag. Hon vinglade till lite i första och den andra blev lite rak enligt domaren så poängen blev bara 6 men det gör inte så mycket för jag blev lite paff över hur lätt hon flyttade för skänkeln. Överlag så var ridbarhetenså väldigt mycket bättre än den har varit. Hon var lätt o fin i handen, tog halvhalterna jättebra och kändes överlag påverkbar på ett sätt som jag inte är van vid på tävling.
Bytena på de korta diagonalerna kan jag inte vara mer nöjd med i dagsläget. Jag kunde samla ihop henne, aktivera och byta. De var raka, fina och i uppförsbacke. Även dessa fick jag bara 6 på med motiveringen att jag ändrade rytmen men det får vara så. jag är så glad att hon var så lydig ocg svarade så fint på alla mina hjälper. Hon gjorde exakt det jag bad om. :-)

Ett moment i b4 som är ganska gräslig är mellangaloppen på diagonalen, förvänd galopp genom hörnpasseringen och sen ett byte på kortsidan. Jag tror att många kan intyga att man befinner sig mer eller mindre i nedförsbacke när man lyckats ta sig genom hörnpasseringen och bytena på kortsidan blir allt som oftast i någon slags Kapten Zoomstil.

Jag är ju ett stort fan av Carl Hester (no shit) och har tittat på många av hans clinicer på nätet. En övning som han lät Charlotte göra med Valegro på en clinic i Danmark tänkte jag skulle passa Heddan perfekt. Den går ut på att man rider i mellan eller ökad  galopp på diagoneln och istället för att byta eller fortsätta i förvänd gör man halt, vänder om och galopperar tillbaka på diagonalen.

Jag använde mig av den igår men ändrade den lite. Red i mellangalopp på diagonalen, gjorde halt när jag kom fram till spåret och ryggade mjukt några steg. Första gångerna höll hon på att dö av chocken men sedan fattade hon vad jag ville och kom tillbaka hur fint som helst utan att trilla på näsan.

Jag använde mig av den övningen idag också på framridningen och red ingen förvänd galopp alls. Kanske därför vi missade det momentet idag eftersom hon kom tillbaka jättefint och jag kan ha varit lite otydlig. Blev tyvärr ett fint byte där det inte skulle vara så fick bryta av, fatta ny förvänd o lägga bytet lite för sent.

Sen måste jag skriva domarens kommentar under allmänna omdömet. Jag är så van att det alltid står att hon ger ett energiskt intryck men behöver lätta upp mer fram..Idag stod det hör och häpna tvärt om..God grundform men tappar energi ibland. :-)) Hon börjar äntligen ta halvhalterna!

Nästa helg är det årets sista tävling. En msvA. Får se vad Heddan säger om det..Hon tenderar att koka över lite i huvudet när det blir många olika moment så risken finns att hon plötsligt totalt glömmer bort hur man gör en serie tex.
Annars hoppas jag att hon ska få fortsätta hålla sig frisk och kry så vi kan fortsätta träna och utvecklas över vintern.

På vägen hem slogs jag återigen av hur bedövande vacker denna höst är. Nästan smärtsamt vacker med lövens alla färger, den klarblå himlen och strålande sol. Magisk värld vi lever i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar