tisdag 7 juli 2015

På tygeln


Ja för även om vi fortfarande bara skrittar så får hon lov att vara eftergiven och faktiskt gå på tygeln. Tar tillfället i akt och finslipar på diverse grunder. Tex göra halt och rygga utan att dyka eller hugga i tygeln. Bakdelsvändningar med eftergift i sidorna samt trampa jämt med bakbenen utan att korsa eller trampa ut, framdelsvändningar med ryggning som följd, öppna, sluta, förvänd sluta längs fyrkantspåret samt diagonalsluta. Även en enkel övning som att gå från ökad skritt till samlad skritt i eftergift och utan att hugga i tygeln eller räta ut sig går utmärkt att öva på.

Hon känns faktiskt väldigt fräsch och full med energi. Vill bara framåt. Jag har arbetet henne i skritt nu i snart två veckor och kommer lägga på ytterligare en vecka för säkerhet skull. Visst är jag sugen på att ta något varv i trav men jag behärskar mig!

Dessutom kommer jag rida Pias hästar nästa vecka när hon är på semester och dessa kan jag göra det mesta på så jag kommer få mitt lystmäte efter lite mer fart mättat. Ser även fram emot en träning på Syncro i slutet på denna vecka. Fina hästen som gjorde en  kanoninsats i helgen som gått med en 2:a placering i msvA på lördagen och en 3:e placering i PSG på söndagen. Jag säger bara stort grattis och njuter av möjligheten att få rida denna underbara häst då och då. :-) Nu ska han ju dessutom vara "min" en vecka så jag tror inte Pia får tillbaka honom sen..:-))

Lilla söta Knatter växer och utvecklas med stormsteg. Jag kan ärligt säga att jag aldrig har sett en mer bedårande kattunge. Herregud..nog för att man blir partisk när det är ens egen uppfödning men han är helt så söt att man nästan inte står ut. Till och med min man som inte kan anklagas för att vara en större kattälskare lyser som en sol när han tittar på det lilla livet och leker med honom. Även han är helt förälskad. :-))

Tanken är att han ska säljas men det känns såklart inte helt enkelt och jag vill vara helt säker på att det är ett toppenhem innan jag bestämmer mig. Har inte satt ut någon annons ännu utan avvaktar med det några veckor till för att se hur han utvecklas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar