måndag 13 juli 2015

Varför raskatt

Jag hörde tidigare till den kategori av människor som inte kunde begripa hur man kunde betala mer än ett par 100-lapar för en kattunge.
Kattungar finns ju i överflöd (tyvärr) och det är väl bara att åka över till närmsta bonde för att få sig en gratis i princip. En del som tagit en kull med huskatter har litet självbelåtet förmedlat att nä då de tog bara en symbolisk summa..jaaag vill baara att de ska få ett bra hem och är inte intresserad av pengar. Detta låter ju i sig vackert men det som dessa individer inte ha funderat över att de genom detta förhållningssätt bidrar till att hålla nere katten status. Det är inte ett husdjur som man värderar lika högt som en hund tex.

Nu har visserligen även jag haft ett par kullar med huskatter men jag tog ganska bra betalt för dessa ungar och såg även till att de var vaccinerade, avmaskade och veterinärbesiktigade innan jag levererade dem. Men efter att ha ägnat mer än tjugo år åt att föda upp renrasiga hundar och följt alla de restriktioner som krävs där kändes det inte speciellt seriöst eller bra att inte vara lika nogräknad när det gällde katter.

Avel och uppfödning har alltid fascinerat mig och att följa en kull med kattungar är alltid en helt underbar upplevelse. Jag har länge varit en beundrare av rasen sibirisk katt och jag beslutade mig ganska snabbt att skulle det bli fler kattungar så skulle det bli renrasiga sibirier som skulle födas upp och säljas helt enligt SVERAKs krav. Min man undrade först om jag totalt hade mist förståndet när jag informerade honom att vi skulle införskaffa en raskatt för 9000:- Men han följde naturligtvis med när vi hälsade på vår lilla Signe första gången och när vi åkte därifrån sa han bara: Ja, det är helt rätt. Dessa människor kändes så himla seriösa och man tänker plötsligt på ett helt annorlunda sätt. Lilla Signe är värd varenda krona.

Genom att ägna mig åt en liten, seriös uppfödning av sibirisk katt hoppas jag kunna hjälpa till att fler funderar lite över sitt förhållningssätt till hur de värderar katter. Tänk vilken dröm om alla dessa överfulla katthem tillslut fick slå igen eftersom det inte fanns något behov för dem längre. Att ingen människa längre skulle få för sig att lämna en halvvuxen unge på landstället.

Min första kull sibiriska kattungar består ju bara av en unge. Men eftersom jag faktiskt tänkte till ordentligt innan jag parade hans mamma samt har fått ett enormt stöd och hjälp av hennes uppfödare att hitta en lämplig hane samt massa goda råd är ungen obeskrivligt vacker och jag hade utan problem kunnat sälja tio till. Förutom att Signes uppfödare har varit så otroligt hjälpsam har även ägaren till pappan hela tiden sagt att hon gärna hjälper till om jag undrar över något samt kommit med flera goda råd. Det är uppenbart att dessa människor har rasens och katternas bästa för ögonen samt även tänker flera år framåt i tiden.

Nu ska jag njuta fem veckor till av min lilla guldklimp innan han beger sig till sitt nya hem i Bromma.


Planer för nästa kull finns såklart men dessa ligger än så länge bara på planeringsstadiet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar