söndag 17 november 2013

Lite inspiration

Jag gillar att lyssna på och inspireras av riktigt duktiga ryttare. Bla köpte jag DVDn "At home with Carl Hester" förra året och det är verkligen ett nöje att få följa honom i de fem avsnitt som ingick i serien. Fick även denna länk av en bekant där Edward Gaal håller en clinic i Danmark 2011. Diskuterade lite med en kompis om hur dessa proffs får allt att se så otroligt lätt ut och jag tror att hon slog huvudet på spiken när hon sa: " De krånglar inte till det så mycket."
Inte så att jag med detta menar att det är egentligen är plättlätt att rida men jag tror mycket på att ha en grundfilosofi "to make it simple,"

Tycker det är väldigt befriande att se hur Gaal inte alls vill ha hästen i någon superflott trav från början utan den svarta hingsten ser ganska normal ut i sina gångarter när han börjar  värma upp honom. Detta var ju också något han poängterade för de ryttarna som red de otroligt flashiga unghästarna, att dämpa deras rörelser lite för att få dem avspända och runda i sina överlinjer. Men fy tusan så svårt det måste vara eftersom man såg att de gärna knäppte av i nacken och bara älgade iväg i någonslags gigantisk trav. Inte lätt då att lätta på handen för att få ut halsen..!

Mycket av Gaals träningsfilosofi känner jag igen från min egen tränare..bla det som jag ganska snabbt döpte till "short step hell". Det har inte varit så lätt och roligt alla gånger att försöka rucka Miss Hedwigs eget valda bekvämlighetstempo..men det ger verkligen resultat efter ett tag. Sen är detta såklart något som jag, och alla andra med för den delen får jobba med resten av livet...ryttarlivet iaf. :-))

Clinic med Edward Gaal

Hedwig lyckades ju dessvärre skada sig veckan innan sista tävlingen så nu har vi ägnat några veckor åt skritt och började lägga in kortare travpass i fredags. Vi ska trava lite (sammanlagt 15 minuter under ett 40-minuterspass) i en vecka sen är det dags för återbesök hos veterinären. Jag vet inte om jag kommer hinna med något återbesök denna vecka pga lite olika omständigheter så vi får nog skjuta på det en vecka. Men det spelar inte så stor roll om vi förlänger igångsättningen med ytterligare en vecka. Hon känns iaf fin de korta travsträckor som vi har provat än så länge så förhoppningsvis är det på bättringsväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar