måndag 25 november 2013

Inte alltid fel med ofrivillig vila

I slutet på denna vecka ska jag förhoppningsvis komma iväg på ett återbesök med Heddan. Hon är  försiktigt igångsatt och riden nu i drygt två veckor enligt ordination och känns otroligt fräsch. Väldigt mjuk och med massa driv. Vi har travat sammanlagt en kvart per pass i en vecka och nu har jag lagt till ett (!) varv i galopp åt båda hållen.

Igångsättningen på vardagar har jag ägnat åt "short step hell" som jag kallar det. Mycket jobb i skritt med att variera steglängden sen samma sak i trav. Ett bra sätt att arbeta hästen på ett skonsamt sätt men ändå gymnastisera den och hålla den mjuk. För Hedwig tar heller aldrig arbetet slut att få henne att vänta på matte..

Helgerna har vi ridit ut i skogen något som alltid gör Heddan på gott humör. Gäller att passa på när det är ljust. Det är verkligen supermysigt att ge sig ut en timme med hästen och min ena setter och lilla cocker. Hedwig är så snäll med hundarna och skulle aldrig få för sig att sparka efter någon av dem. Cockern travar väluppfostrat i hennes kölvatten medan settern hellre håller sig bredvid. Honom måste jag påminna emellanåt att just promenad med häst inte innefattar vilda skenturer fram och tillbaka i skogen...men oftast sköter även han sig exemplariskt. :-)

Förhoppningsvis ska hon vara ren på böjprov vid återbesöket så vi kan trappa upp arbetet mer men jag ska verkligen försöka påminna mig om att lägga in en 10-dagars viloperiod då och då. Alltså en period som mest innehåller skrittpromenader i skogen. Väldigt tydligt att hon har mått bra av att få vila hela kroppen en period nu.
Dessutom är hon helnöjd med att jag inte klippt henne igen utan låtit henne stå utan täcke inomhus och bara med ett regntäcke utomhus.
Utseendemässigt påminner hon visserligen kanske mer om ett gulligt russ just nu istället för en elegant dressyrhäst men en intressant notering är att nästan alla regnskållor försvann när hon slapp täcke inne på natten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar