tisdag 21 augusti 2012

Hur mycket ska hästen tränas

Vore intressant att generellt veta hur mycket och ofta folk rider sina hästar med tanke på hästens ålder, utbildning och eventuella skadehistorik. Och vad man generellt anser är rimligt
Frågan kom upp hos mig när jag på omvägar fick höra att en person i min bekantskapskrest ansåg att jag borde ha en häst till eftersom jag rider Hedwig alldeles för mycket.

Nu ska jag inte tvärsäkert hävda att jag inte rider min häst för mycket men jag tror inte att det är orimligt att förvänta sig att en häst på tio år som i princip varit skadefri hela sitt liv och är i full kondition  inte ska klara av att motioneras ca en timme om dagen sex dagar i veckan. Mer än så går aldrig Hedwig. Jag varierar också gärna arbetet genom att hoppa, intervallträna eller rida ut i skogen en sväng så oftast blir det inte mer än tre dressyrpass i veckan.

I övrigt har jag knappt tävlat något alls under sommaren eftersom jag tyckte att hon gjorde en bra säsong i våras och själv var nöjd med hennes prestation. För Hedwigs del nu i sommar har det inneburit en hel del ledigt på 3-4 dagar i stöten blandat med lite dressyr, lite hoppning, lite i skogen och lite konditionsträning.

Igår fick hon även tänderna fixade vilket var på tiden eftersom jag misstänkt att hon har haft en hel del vassa hakar. Tyvärr hade det blivit en fördröjning då tandläkaren inte hade möjlighet att komma i juni som var planerat från början så istället för 12 månader hade det nu gått 14 månader mellan behandlingarna och det såg tydligen inte så roligt ut i munnen där hakarna hade gjort sår i kinderna. Men nu är det fixat och Hedwig kommer förhoppningsvis vara mer nöjd i munnen.:-)

Ungefär två gånger om året brukar jag göra böjprov för att förhoppningsvis upptäcka eventuella problem på ett tidigt stadium och därmed förebygga större skador. Jag har varit i kontakt med min veterinär och planerar att göra en koll nästa vecka. Det känns bra att gå igenom henne nu eftersom jag har planerat in några tävlingar i september och oktober.

Annars verkar Hedwig rätt nöjd med livet då hon har fått gå ute tillsammans med sin favoritkarl i stallet ända tills kvällsfodringen och ägnat större delen av dagen åt att äta en massa gräs. Skulle nog säga att hon är aningen fluffig men det gör inte så mycket eftersom hon gärna tappar en del i samband med fällning och pälssättning.

Återkommer med mer rapport när veterinärkollen är gjord och vi förhoppningsvis har varit iväg på lite tävlingar igen.

4 kommentarer:

  1. OJ vad jag känner igen det där. Känner nästan "don´t get me started" för jag skulle kunna skriva en BOK om detta ämne.

    Jag har också ofta anklagats för att rida mina hästar för "hårt", läs: ca 1 timme om dagen 6 dagar i veckan.

    Tro fan att man tycker att detta är tufft om man själv anser att "rida" är att skritta ut 20 minuter/ dag, att ge hästen 2-3 vilodagar varje vecka och att låta hästen ta det lugnt i 2-3 dagar efter en tävling på LC-nivå.

    Jag blir så trött....

    Vet så många som rider enligt ovan och det får de väl göra om deras samvete inte mår dåligt av att deras hästar i övrigt står stilla i grushage 6 timmar om dagen som enda "motion" men att då påstå att jag rider hårt...suck....

    Ja, ja...det gäller att vara säker på sig själv och veta vad man gör och jag tycker att ditt upplägg Anna är HUR BRA SOM HELST!

    SvaraRadera
  2. Ja alltså jag blev lite förvånad när jag fick höra det men det kanske handlar om att en del tycker att det är jobbigt när man är ambitiös och vill något med sin häst. Den utbildar ju inte sig själv så att säga utan det krävs att man tränar den en hel del. Min ambition sträcker ju sig lite längre än LA också för den delen..

    Om nu det vore så att jag jämt och ständigt var tvungen att behandla min häst så skulle jag förstå synpunkterna men nu känns det som ett lite halvmärkligt påstående.

    SvaraRadera
  3. hej anna, bra blogg! Håller med er! Det är utmärkt för en vuxen häst som ska tävlas att gå sex dagar i veckan så länge man varierar arbetet, det är det jag tror e det viktiga. 6 dar i veckan med samlat dressyrarbete på kandaret kan nog bli för mycket. Jag tror det blir farligt när det blir för statiskt överhuvudtaget, för mycke samma typ av arbete i för mycket samma form. Bara man varierar intensitet, underlag, arbetsform hela tiden tror jag man e hemma, då kan man nog rida ännu mer. Att låta dressyrhästar som man vill ha elastiska och mjuka stå några dagar i veckan tror jag inte på. Men nu snackar vi vuxna hästar. yngre hästar - helt annan grej, dom behöver mer återhämntning utan belastning av ryttare i båda långa och korta perioder ibland. Som sagt man kan skriva en bok om detta om man vill...:) Hur som helst anna, jag och min mor tycker du e GRYM på att jobba med heddan och vi e ytterst glada att hon hamnat hos dig:)

    Men Anna:) Om du behöver en till pålle ändå ska vi sälja en syrra till heddan, 5 år;)
    MVH Frida

    SvaraRadera
  4. Haha...en häst till=att jag behöver dubbelt så hög lön samt jobba hälften så mycket för att hinna med.:-))

    Håller med om att det är en helt annan sak med unghästar och när Heddan var unghäst arbetade jag ju henne också på ett annat sätt med färre dressyrpass och fler turer i skogen per vecka plus att hon gick på sommarbete under 3-4 veckor utan att jag red henne alls.

    Om jag skulle kunna lägga upp en helt idealisk träning nu så tror jag att en skrittpromenad i skogen på förmiddagarna samt ett mer krävande pass (dressyr,hoppning eller intervall) på eftermiddagarna skulle vara utmärkt . Då skulle nog hästen vara jäkligt vältränad och fräsch i kroppen.

    SvaraRadera