onsdag 27 mars 2019

Lön för mödan

Lite så känns det faktiskt nu. Båda hästarna går över förväntan bra.
Heddan är hur mjuk och spänstig som helst och Platina blir stadigare för varje dag. 
Jag har slitit en del över vintern för att hålla igång dem och det är verkligen en stor lättnad nu när våren äntligen verkar vara här. 
Allt blir otroligt mycket enklare. 
Jag tränar en hel del på seriebyten ute på Heddan. Tänker att jag ska rida några msvb5 på henne eftersom det verkar vara den vanligaste msvB-klassen. De flyter på bättre hela tiden. Varje tur ut börjar alltid med några kilometer skritt och sen en liten bit trav. Sista delen av uppvärmningen cantrar jag alltid ett par kilometer i lätt sits.
Efter det blir det lite jobb i trav och sen ligger fokus just nu på att kunna byta i vart fjärde. Hon har egentligen inga problem med det, däremot har jag problem med räknandet. Treor är klart enklare av någon anledning.
Men övning ger färdighet som det ju heter. Jag är sugen på att åka och träna med henne nu och ska nog ta och boka in ett pass med henne hos Pia.

Platina har jag äntligen nu kunnat börja jobba med att få henne stadig i alla tre gångarterna samt att vänta på matte. Hon tycker egentligen att galopp är den bästa gångarten och vill helst bara galoppera när hon är pigg. När hon blir trött tycker hon att det kan vara bra med en skrittpaus för att sen galoppera vidare när hon hämtat andan lite. Nu jobbar vi med att trav inte är samma sak som upploppet på Solvalla utan man ska kunna trava lite mer avspänt och inte hela tiden var beredd på att fatta galopp. Det blir ingen galopp förrän hon slappnar av och vi kan rida tiometersvolter och serpentinbågar utan spänning. Galopp fattar hon för sätet och det räcker med att jag rider på lite mer framåt och tänker galopp. Igår var hon lite väl taggad då det var fler hästar på banan samtidigt så det blev lite hopp och skutt och lite mer spänt än jag önskar. Samtidigt är det väldigt nyttigt för henne och bra med störningsmoment. På framridning på tävling är man sällan ensam...Idag var det bara en annan ryttare på banan och då blir hon inte lika distraherad. Riktigt bra jobb idag med bra fokus. Efter passet skrittade vi av ute en sväng och hon är väldigt obekymrad. Riktigt duktig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar