onsdag 3 april 2019

Första träningen

Igår kunde jag äntligen åka på första träningen med Platina sen januari.
Fokus på grunderna och att hon ska vara stadig. Även om hon fortfarande på många sätt är som en tvååring i hanteringen (lite väl bånglig och gränslös men otroligt snäll) så börjar det kännas klart mer stabilt nu i ridningen. Hon har en extrem ridbarhet och njuter verkligen av att jobba men är också känslig. Det gör ju mycket väldigt enkelt men samtidigt blir det svårare än med Hedwig.
Hedwig är ju glad och har en arbetsmoral som är fantastisk men hon är inte så känslig och har aldrig varit så petig att hon håller på att smälla av om man försöker göra en fattning när hon inte är helt i balans.
Platina blir ganska upprörd och sparkar bakut i protest om hon är för mycket på framdelen och jag vill att hon ska fatta galopp. Samtidigt är hon så känslig att det nästan känns som att hon gör fattningarna genom tankeöverföring från mig. Jag rör tex inte benen alls. Håller bara om med skänklarna och tänker "galopp"med sätet.

Båda hästarna är känsliga men på olika sätt. Hedwig blir sårad och kränkt i sin själ om man skulle få för sig att gapa eller skrika på henne (om hon verkligen inte förtjänande det) Hon är så lättsam och följsam i hanteringen att det sällan är nödvändigt. men inte så lättkränkt i ridningen. Hon är så stadig och balanserad i sig själv att hon inte blir så störd av en ryttare som kanske inte är jättebalanserad. Självklart går hon bättre ju bättre ryttare hon har på ryggen men tex byter hon oftast rent och fint oavsett vilken skitgalopp hon kommer i. Det är liksom inga problem. Platina kan man domdera och skälla på ganska rejält. Hon är lika glad för det och blir sällan sårad eller kränkt på samma sätt. Hon tar tillrättavisningarna men är liksom helt obekymrad. Mer som..jaha..jag står väl still då men vi kan väl pussas ändå..
I ridningen blir hon dock sur om man är för osmidig så det gäller att hålla koll på sin kropp. Hon blir inte galen men hon sparkar bakut flera gånger om hon tycker att man rider för dåligt eller stör henne på något sätt.

Jag har löst tävlingslicens på henne i år och självklart är målet att starta några lätta klasser. Dock kommer jag inte åka med henne förrän jag känner att jag utan problem kan rida på över 70 %. Om hon skrittar, travar och galopperar där hon ska, borde hon inte hamna lägre i lättare klasser. Sen kan det ändå hända en massa grejer och gör oftast det men jag ser inget skäl till att åka med henne riktigt ännu.
Jag ska kunna sitta ett helt travprogram, hon ska ha börjat greppa ökningar i trav och galopp samt vara säker på fattningarna. Dessutom är det trevligt om man kan inleda programmet med en rak inridning och en stilla halt..
Vi tränade på inridningar igår och de blev riktigt raka. Att stå still i någon halt verkar dock onödigt enligt Platina. Halterna tränade vi på fyrkanten så att vi iallafall nu i början kan ta lite stöd av väggen. Vi kom så långt att vi kunde stå still en lite stund men jag gissar att mina framtida  halter vid inridningarna inte kommer bli jättelånga.

Idag ska Platina få vila och jag ska bara ägna mig åt Hedwig. Vi ska rida en lång, härlig tur bara hon och jag och träna på serier och en del skolor i galopp.
Resten av veckan är det uteritter för båda samt ett pass på banan med Platina på fredag. Söndag tror jag båda får vila helt.
Solen strålar och jag njuter av våren.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar