onsdag 20 februari 2019

Hålla igång två hästar

Att hålla igång två hästar varav en unghäst vintertid utan ridhus är vad jag skulle kalla en utmaning. Speciellt i kombination med ett heltidsarbete.
Det är inte jätteenkelt och emellanåt känner jag en stor trötthet. Kanske allra mest pga att det är svårt att ha en riktig plan att följa nu då de allra flesta stall och anläggningar av förståliga och nödvändiga skäl har stängt då alla såklart vill skydda sig mot smitta. 

I vanliga fall kan jag åka till Hästhuset i Gnesta där jag först och främst kan jobba igenom Platina ordentligt samt få väldigt bra hjälp av min tränare. Heddan kan jag jobba i skogen utan problem och i princip i vilket väder som helst så det är ändå enkelt tycker jag.
 Jag känner en hel del dåligt samvete över Platina  just nu då jag hela tiden måste tänka att nej idag kan du inte galoppera då det är stenhårt, halt, knöligt, lerigt etc. Det innebär också att jag hela tiden måste hålla koll på vädret för att kunna planera någotsånär vad jag kan göra med henne. Självklart kan jag inte påverka vädret men genom att ha koll och en viss uppfattning kan ha en liten plan. Sen får jag ändå justera den ganska ofta då Platina egentligen är gjord av sockervadd. Det innebär att hon smälter vid regn och blåser bort om det är för blåsigt. Så mörka kvällar med kraftig blåst och regn har jag inte ridit ut på henne. Likadant om det är extremt isigt. Då har det istället blivit långa promenader. Heddan är mest som en bandvagn ute medan Platinas långa ben flyger lite väl okontrollerat emellanåt. Fast jag måste ändå medge att hon mognar sakta men säkert och verkar ha lärt sig att man får hålla sig i skinnet när det är halt ute.

Men båda hästarna är friska och pigga med massa energi och verkar må hur bra som helst. De trivs otroligt bra med sin tillvaro och verkar helt lyckliga. Så även om det vintertid ibland kan kännas tungt utan ridhus så kompenseras det av att se hur bra hästarna mår samt att det är otroligt fin stämning i stallet. Bara det gör att man trivs väldigt bra.

Platinas träning blir också hyfsat varierad då jag blandar uteritter, långa promenader med ridning och longering på banan beroende på underlag. Det är ju också så att det kliar i fingrarna på mig då hon just nu känns extremt utvecklingsbar och mottaglig. Väldigt snäll, superambitiös och väldigt energisk. Idag när jag red henne tänkte jag på vilken otrolig ridbarhet hon har. För några veckor sedan provade jag att rida med sporrar för första gången. Hon är superkänslig för dem men blir inte sur. Jag behöver bara snudda henne så flyttar hon för skänkeln. Idag räckte det med att jag bara höll om med underskänkeln och erbjöd ett mjukt stöd i handen så flöt hon runt hur lätt och fint som helst. Hon är lika mjuk åt båda hållen och helt naturligt i en fin form. 

Hedwig känns mest som en liten energibomb och jag jobbade en hel del med att flytta henne sidvärts både till höger och till vänster. Hon kan stångas lite innan hon släpper igenom men sen var hon som smör och flyttade sig lätt för båda skänklarna. 

Nästa vecka är jag ledig och det ser ut att bli bra med plusgrader.😍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar